نفس گیر و با شکوه، ویسادار نماد اراده رود است برای دریا شدن. آبشار ویسادار از مناطق دست نخورده و جاذبه های بکر گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان است. این استان بیش از ۴ هزار آبشار در خود دارد؛ اما در سرزمین آبشار ها ، ویسادار زیباترین و خیره کننده ترین است. آبشار ویسادار از آرامش و زندگی سرشار است. صدای ریزش آب از بلندای آبشار و تماشای شاخ و برگ درختان در کنار آواز پرندگان، منظره ای بی نهایت زیبا و کم نظیر بوجود آورده است.

نفس گیر و با شکوه، ویسادار نماد اراده رود است برای دریا شدن. آبشار ویسادار از مناطق دست نخورده و جاذبه های بکر گردشگری و طبیعت گردی در استان گیلان است. این استان بیش از ۴ هزار آبشار در خود دارد؛ اما در سرزمین آبشار ها ، ویسادار زیباترین و خیره کننده ترین است. آبشار ویسادار از آرامش و زندگی سرشار است. صدای ریزش آب از بلندای آبشار و تماشای شاخ و برگ درختان در کنار آواز پرندگان، منظره ای بی نهایت زیبا و کم نظیر بوجود آورده است.

این آبشار در مسیر دریا شدن، گودالی بزرگ و به شکل نیم دایره ایجاد کرده است؛ تابش نور از دهانه ی گودال به داخل آن و شنیدن پژواک صدای آب، تصویری نفس گیر خلق می کند که از تماشای آن سیر نمی شوید. بر بلندای آبشار ویسادار صخره هایی به شکل لایه لایه وجود دارند که می توانید بر آن ها بنشینید و ساعت ها به منظره شگفت انگیز پیش رویتان، که ترکیبی است از جنگل، رودخانه و جنب و جوش آبشار نگاه کنید.

ویسادار در هیاهو و خروش همیشگی اش، آرامشی ژرف دارد. در نزدیکی این آبشار درختی وجود دارد که برخی آن را درخت هزار ریشه می نامند؛ و دلیل این نام گذاری وجود ریشه هایی است که از دل خاک سر بیرون آورده و جلوه ای خاص به خود گرفته اند.

پل آبشار ویسادار

ویسادار (که در گویش تالشی به معنای سایه درخت بید است) در بخش پره سر از توابع شهرستان رضوانشهر و در جوار شهر تالش واقع شده است. مسیر رسیدن به این پدیده ی  کم نظیر طبیعی از دل کوه ها می گذرد و پر است از دالان های درختی زیبا و  خوش عطر. این آبشار در دل جنگل های پیلمبرا قرار دارد و سفر به آن یک جنگل پیمایی کوتاه مدت نیز در خود دارد؛ پیمودن این مسیر جنگلی خود می تواند به اندازه بازدید از آبشار خاطره انگیز و لذت بخش باشد.

اگر در فصل تابستان به این آبشار سفر می کنید، می توانید تنی هم به آب بزنید و در حین احساس خنکای رودخانه لمیر، با دوستانتان کلی بخندید. درست روبروی آبشار پلی  ساخته شده که با ایستادن  بر  آن تسلط بر آبشار ممکن می شود. نگاه کردن از روی پل به پایین و رودخانه خروشان، ترس و اضطرابی همراه با هیجان در دل ایجاد می کند و هر طبیعت گرد و گردشگری را به وجد می آورد.

از دید گردشگران خارجی، بازدید از ویسادار دومین کاری است که باید در سفر به رشت انجام داد.

آبشار ویسادار

اما جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری منطقه پره سر و شهرستان رضوانشهر به ویسادار محدود نمی شود. دهکده ” وسکه ” که قدمت آن را تا چهار هزار سال تخمین زده و آن را یکی از قدیمی ترین مناطق مسکونی در خاورمیانه می دانند؛ و همچنین وجود بنای اسپیه مزگت (با قدمتی هزار ساله)، دهستان ” ییلاقی ارده ” و دهستان ” ساحلی دینا چال ” در کنار پل آجری شفارود و آرامگاه شرفشاه دولابی (از عرفای بزرگ گیلان) باعث شده تا این منطقه پتانسیل تبدیل شدن به قطب گردشگری و طبیعت گردی استان گیلان را داشته باشد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

 آبشار ویسادار با شهر تالش تنها ۳۰ کیلومتر فاصله دارد. شهر تالش در کنار تمام جاذبه های طبیعت گردی اش، برای گردشگری شهری هم انتخاب بسیار خوبی است. یکی از این جذابیت ها که برای گردشگران ساعات مفرحی را به ارمغان می آورد، سورتمه ی تالش است. همچنین کارتینگ تالش نیز در نزدیکی شما خواهد بود و می تواند یکی دیگر از گزینه های هیجان انگیز سفرتان باشد.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید آبشار ویسادار   کجاست بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

بیشتر ببینید و بخوانید:

تصاویر آبشار ویسادار – گیلان ، جاذبه های گردشگری استان گیلان- ویسادار ، گزارش تصویری – خبرگزاری فارس Visadar Waterfall – TripAdvisor

لوازم ضروری

کارت شناسایی، دارو و لوازم شخصی، حوله، لیوان، قاشق، چنگال، کفش پیاده‌روی، کوله یک‌روزه، زیرانداز انفرادی، لباس گرم، بادگیر

 پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، دوربین عکاسی.

 

پل آبشار ویسادار
آبشار ویسادار
آبشار ویسادار

با توجه به اینکه بخشی از مسیر دسترسی به آبشار ویسادار خاکی است، قبل از سفر حتما نسبت به وضعیت آب و هوایی آگاهی پیدا کنید، چرا که ممکن است با اتوموبیل در جاده گیر کنید. متاسفانه  در مسیر جنگل پیمایی و در نزدیکی آبشار سطل زباله وجود ندارد. لذا کاروان از شما می خواهد در طول سفر حتما کیسه زباله با خود همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 88    میانگین: 2.6/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان گیلان، ۱۶ کیلومتری پره سر از توابع رضوانشهر. ۳۰ کیلومتری تالش.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای سفر به آبشار ویسادار به یک روز و نیم زمان نیاز دارید. اگر فرصت کافی دارید میتوانید در یک سفر دو روزه از دیگر جاذبه های گردشگری معرفی شده نیز بازدید کنید.

چطور به آبشار ویسادار برسیم:

مسیر اول: از شهر رشت به سمت انزلی حرکت کنید و با ادامه مسیر به رضوانشهر بروید. بعد از رضوانشهر در پونل جاده رشت-آستارا را در پیش بگیرید تا به پره سر برسید. در پره سر بعد از ساختمان شهرداری می بایست به سمت چپ بپیچید و وارد خیابان آبشار شوید. با عبور از روستای صیقلسرا و آوَوییار ( و پس از طی مسافتی در حدود ۱۵ کیلومتر ) به محل آبشار می رسید. دقت داشته باشید که ۴ کیلومتر پایانی این جاده روستایی خاکی است و پس از آن حدود ۲۰ دقیقه پیاده روی پیش رو دارید.

مسیر دوم: در حرکت از تهران، می توانید قبل از رسیدن به رشت در جاده قزوین-رشت وارد مسیر فومن به سراوان شده و بعد از پونل مسیر اردجان را در پیش گرفته و با ادامه راه به پره سر برسید.

بهترین زمان برای سفر به آبشار ویسادار  :

فصل بهار، و از شهریور تا اواسط آبان.

درجه سختی:

نسبتا ساده: ۴ از ۱۰

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

کفش پباده روی، آب آشامیدنی، زیرانداز، چراغ قو، یک وعده غذای سبک، بادگیر. از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

بسیار کم. تا بحال موردی گزارش نشده.

خطر گم شدن:

خیر.