ایران طبیعتی فوق العاده دارد، اما” باداب سورت ” واقعا چیز دیگری ست. طبیعتی بکر و منظره ی خیره کننده ­ای است سرشار از رنگ و زیبایی های بی نظیر. این منطقه درست به اندازه عکس هایی که از آن می بینید دیدنی و آرام است. بهترین زمان برای آنکه به تماشای این زیبایی بی نظیر بنشینید هنگامه ی طلوع یا غروب، وقتی است که شعاع ملایمی از نور به حوضچه ها می تابد و باداب سورت در نهایت زیبایی و به آرامی می درخشد. زیبایی حوضچه های پلکانی و محل ویژهٔ قرارگیری چشمه در دامنه ی کوهستان  و چشم اندازهای اطراف در این وقت از روز واقعا تحسین برانگیز است. هرچند چشم انداز باداب سورت در تمام طول سال خیره کننده است اما فصل بهار بهترین زمان برای سفر به این منطقه است. باداب سورت از دید گردشگران خارجی در فهرست ۱۰ جاذبه ی برتر گردشگری ایران جای دارد و سالانه هزاران هزار ایرانی و توریست خارجی را به خود جذب می کند.

چشمه باداب سورت در حقیقت شامل دو چشمه اصلی است که هر کدام رنگ و بوی خاص خود را دارند. آب جاری از چشمه اول آبی شور است که در حوضچه های کوچک طبیعی جمع می شود و جوشش آب در چشمه ی دوم به رنگ نارنجی است. در طول سال ها چشمه های جاری با هم یکی شده و حوضچه های طبیعی رنگین بسیار زیبایی را بصورت پلکانی و به رنگ های طلایی، نارنجی و قرمز شکل داده اند.

پلکان طلایی رنگ تراورتنی باداب سورت

این چشمه تراورتنی در جنوب ساری، در ارتفاع ۱۸۴۱ متری از سطح دریا و در استان زیبای مازندران قرار دارد. این چشم انداز بی نظیر در ایران و کم نظیر در جهان، نزدیک به روستای اروست و در غرب آن واقع شده است. این چشمه پس از کوه دماوند دومین میراث طبیعی ایران است که در فهرست آثار ملی ثبت شده است. متاسفانه مانند بسیاری از دیگر میراث طبیعی ایران، این منطقه در معرض فرسایش تدریجی و مرگ احتمالی قرار دارد اما در سالهای اخیر تلاش های رو به رشدی برای بازیابی و حفظ این میراث طبیعی توسط فعالان محیط زیست انجام شده است.

حوضچه های پلکانی باداب سورت

فاصله زمانی از ساری تا باداب سورت حدود ۲ ساعت و نیم است. با نزدیک شدن به چشمه ها زمینه سفرتان به آرامی سخت و زمخت می شود و در نزدیکی­های چشمه نمی توان با سرعتی بیش از ۱۰ کیلومتر بر ساعت رانندگی کرد. از آنجایی که یک پیاده روی حدودا ۳۰ دقیقه ای در یک شیب نسبتا تند خواهید داشت حتما می بایست آب به مقدار زیاد با خود همراه داشته باشید.

در فاصله ۸۰ کیلومتری این چشمه های معدنی ، دریاچه زیبای چورت قرار دارد که با فضای آرام و دلچسبش  از دیگر جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی استان مازندران و شهرستان چهاردانگه است. توصیه می کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما به این دریاچه نیز سفر کنید.

چشمه های باداب سورت

مناطق مشابه باداب سورت در ایالات متحده، نیوزلاند و ترکیه وجود دارند که از بین این ها تنها پاموک کاله در ترکیه قطبی برای گردشگری محسوب می شود. “ایوان های سفید و صورتی” در نیوزلاند نیز که از شگفتی های طبیعت به شمار می رفت در سال ۱۸۸۶ در اثر فوران آتشفشان نابود شد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

چشمه های باداب سورت از جمله مناطق خاص و بکر گردشری در کشورمان محسوب می شود. و تنها، مناطق انگشت شماری مانند آن در دنیا وجود دارد. کاروان از شما می خواهد در طول سفر با تمام توان تلاش کنید به این میراث طبیعی آسیبی نرسد و دیگرا گردشگران را نیز از اهمیت آن آگاه کنید. حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 35    میانگین: 2.5/5]

ecotour
چشمه های باداب سورت
چشمه های باداب سورت
چشمه های باداب سورت
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی : 

استان مازندران، ۹۵ کیلومتری جنوب ساری، ۷ کیلومتری غرب روستای اروست

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

پیمودن مسافت ۳۷۱ کیلومتری بین ۵ تا ۶ ساعت زمان می برد.

چطور به باداب سورت برسیم:

مسیر دسترسی نسبتا ساده است و با کمی پرس و جو می توانید به باداب سورت برسید. پس از رسیدن به ساری، می بایست با خودروی شخصی تان و یا سرویس های حمل و نقل عمومی به کیاسر بروید و پس از آن نیز می توانید با تاکسی از کیاسر به سمت باداب سورت حرکت کنید. برای رسیدن به چشمه ها حدود ۳۰ دقیقه پیاده روی نه چندان سخت خواهید داشت.

بهترین زمان برای سفر:

همیشه زیبا، بویژه در بهار

درجه سختی:

۱ تا ۲ ساعت پیاده روی معمولی

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

حتما آب جهت نوشیدن در مسیر پیاده روی به همراه داشته باشید،لباس گرم و مقاوم در برابر آب، خوراکی و غذای آماده

خطر حمله حیوانات:

خیر