[تعداد: 611    میانگین: 2.7/5]

تالاب بین المللی میانکاله یکی از مهم‌ترین، بکرترین و زیباترین جاذبه‌های طبیعت‌گردی و گردشگری استان مازندران و شهرستان بهشهر است. انعکاس بوته‌های انار، ازگیل و تمشک وحشی در آب، در کنار حضور هزاران پرنده مهاجری که رنج سفر را برای رسیدن به این پناهگاه کم نظیر حیات وحش به جان می خرند، منظره ای بی بدیل و سرشار از زندگی می آفریند. هنگامه ی طلوع آفتاب، تالاب میانکاله غرق در آواز پرندگان ، در مه و غبار صبحگاهی فرو رفته و به اوج زیبایی خود می رسد.  بعلاوه، هر روز صبح در کنار تالاب می‌توانید تماشاگر پرندگانی باشید که سرتاسر تالاب در نواری پیوسته، آرام در آب نشسته‌اند. در یک سوی شبه جزیره‌ میانکاله ساحل زیبای کم‌عمق، مراتع و چراگاه‌های سرسبز و بزرگ در کنار شنزارهای متعدد که تداعی کننده‌ی کویر هستند قرار دارند و در سوی دیگر، تالابی قرار دارد پر از پرواز و آواز و هیاهوی زندگی.

نام میانکاله دگرگون‌شده‌‌ی نام میان‌قلعه است ؛ گال یا کال خدای ایران باستان است و در گذشته به آن، انجیله و در مقطعی دیگر نیم‌مردان گفته می‌شد. حیات وحش میانکاله که تنها بازمانده از مناطق نیمه مشجر دریای خزر است با مساحتی بالغ بر ۷۰ هزار هکتار در منتهی الیه جنوب شرقی دریا و در دوازده‌کیلومتری شمال شهر بهشهر قرار دارد. همچنین این تالاب از جنوب به خلیج باریک و کم‌عمق گرگان، از شرق به آشوراده (در نزدیکی بندر ترکمن) و از غرب به بندر جدید امیر آباد منتهی می‌شود.  تالاب میانکاله که از زیباترین تالاب‌های جهان محسوب می شود و در فهرست ذخیره‌گاه های طبیعی زیست‌کره ثبت شده است. این تالاب زیبا سالانه پذیرای گروه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و یکی از بهترین مناطق برای برگزاری تورهای پرنده نگری است.

تالاب میانکاله

هر ساله در پاییز صدها هزار پرنده مهاجر مانند فلامینگو، باکلان ها، قوها، پلیکان‌ها، مرغابی‌ها و عقاب دریایی دم سفید پس از بال زدن‌های طولانی و طاقت فرسا خود را به این تالاب می‌رسانند و تا اوخر زمستان در آنجا می‌مانند؛ در این سمت جهان، قصه‌ی پرواز به تالاب میانکاله که ختم می‌شود، گروه‌های طبیعت‌گردی و تورهای پرنده‌نگری رهسپار این تالاب می‌شوند. میانکاله حیات وحش بی نظیری دارد؛ این منطقه سرزمین اسب های آزاد و پرندگان مهاجر است و علاوه بر آن، زیستگاه پرندگان بومى مثل قرقاول، دراج، زنگوله بال و و حیواناتی چون گرگ، روباه، گربه‌ وحشی، خرگوش و گراز نیز هست.

تالاب میانکاله

شاید برای بیشتر ما شمال ایران تداعی کننده‌ی جنگل های انبوه هیرکانی و جاذبه های طبیعت گردی مانند جنگل راش ، جنگل الیمستان و دریاچه های آب شیرین مانند دریاچه چورت باشد. اما جنس طبیعت میانکاله با سایر مناطق شمال کشورمان متفاوت است. جنگل زیبای انارستان با درختانی به ارتفاع ۴ تا ۵ متر، درختچه های گز و تمشک در کنار تپه های شنی منظره ای بسیار جالب آفریده اند که نظیر آن را در کمترین نقطه ای از دنیا می توان پیدا کرد.

پرندگان تالاب میانکاله

شهرستان بهشهر علاوه بر تالاب میانکاله جاذبه‌های گردشگری و طبیعت گردی فراوانی دارد که به شما توصیه میکنیم اگر فرصت کافی دارید از آن ها نیز دیدن کنید. تپه‌های تاریخی « گوهر تپه » ، دریاچه‌‌ عباس آباد بهشهر که در میان درختان جنگل راش پنهان شده و منطقه دشت ناز که زیستگاه گوزن زرد ایرانی است از دیگر جاذبه های این منطقه هستند.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید تالاب میانکاله  کجاست  بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

بیشتر ببینید و بخوانید :

گزارش تصویری تالاب میانکاله ، میانکاله می خشکد ( خبرگزاری مهر ) ، عکس های زیبا از  تالاب میانکاله ، گزارش تصویری میانکاله

حیات وحش میانکاله
مراتع میانکاله
پرندگان مهاجر تالاب میانکاله

برای تماشای پرندگان نیاز به راهنمای حرفه ای دارید. در صورتی که خودتان و بدون راهنما به این منطقه سفر می کنید در نزدیک شدن به پرندگان جانب احتیاط را رعایت کرده و با استفاده از دوربین آنها را تماشا کنید. میانکاله همانقدر که زیبا و بکر است آسیب پذیر نیز هست. کاروان از شما می خواهد از روشن کردن آتش در این منطقه خودداری کرده و در صورت نیاز، آتش را در محل هایی که پیش تر در آن ها آتش روشن شده برپا کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی 

استان مازندران در ۱۲ کیلومتری شمال شهر بهشهر، ارتفاعِ آن بینِ ۱۵ تا ۲۸متر کم‌تر از سطحِ دریای آزاد

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای سفر به تالاب میانکاله ۲ تا ۳ روز زمان کافی است

مسیر دسترسی به تالاب میانکاله :

فاصله تهران تا تالاب میانکاله حدود ۳۰۰ کیلومتر است. وارد جاده هراز شده و به سمت آمل حرکت کنید. در کمربندی آمل یک خروجی در سمت راستتان قرار دارد که به سمت بابل ، قائم شهر و ساری می رود. وارد این خروجی شوید و مسیر را ادامه دهید تا بعد از ساری به بهشهر برسید. در بهشهر مسیری که به شهرک صنعتی می رود را در پیش بگیرید. با عبور از امیر آباد ، راغمرز و تالاب لپوی می بایست مسافتی در حدود ۵ کیلومتر را در جاده ساحلی  به سمت شرق حرکت کنید تا به میانکاله برسید.

در صورتی که می خواهید مستقیما به تالاب میانکاله بروید می توانید بعد از ساری وارد نکا شوید. در بلوار انقلاب یک خروجی در سمت چپ شما قرار دارد که به جاده راغمرز می رود. جاده راغمرز را در پیش بگیرید. در انتهای جاده و نزدیک به نیروگاه نکا به سمت راست بپیچید. با ادامه مسیر در جهت شرق به تالاب و شبه جزیره میانکاله می رسید.

بهترین زمان برای سفر به تالاب میانکاله :

محدودیتی ندارد اما اگر قصد دیدن پرندگان مهاجر را دارید پیشنهاد می‌کنیم فصل سرد سال یعنی از اواخر آبان تا اواخر اسفند از این تالاب زیبا و آرام دیدن کنید. درجه سختی:

ساده (۳/۵ از ۱۰) .

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

مجوز کتبی، کارت شناسایی، کوله یک روزه، بادگیر، لباس گرم، کفش مناسب پیاده روی، چکمه و دوربین‌چشمی یا دیگر ابزار پرنده‌نگری‌ همراه داشته باشید.

نیاز به مجوز قانونی: دارد *

(از اداره‌ حفاظت از محیط زیست ساری یا بهشهر مجوز کتبی تهیه کنید )

خطر حمله حیوانات:

خیر

احتمال گم شدن:

کم

برای مشاهده مسیر دسترسی به تالاب میانکاله روی نقشه، روی عکس زیر کلیک کنید.

نقشه GPS و مسیر دسترسی تالاب میانکاله روی نقشه