[تعداد: 135    میانگین: 2.5/5]

چغاخور تالابی ست بر بلندای فلات ایران و در ارتفاعات زاگرس که کمتر جاذبه ی طبیعت گردی نظیر آن می توان پیدا کرد. انعکاس چشم انداز زیبای پیرامون تالاب در آب، و رقص و آواز پرندگان بر سطح تالاب به قدری زیباست که نمی توان از آن چشم برداشت. در بهار در یک سوی تالاب، کوه های سر به فلک کشیده و سپید پوش کلار و در سوی دیگر، درختان و چمنزاری وسیع و سرسبز خودنمایی می کند. تصویر آسمان آبی و تکه ابرهای گذرا بر صیقل زیبای آب و رقص کوه های کلار در بازتاب آن، بی حد و حصر زیباست. این منطقه در تابستان محل ییلاق عشایر بختیاری ست که تماشای زندگی آرام و با صفایشان خود به اندازه تماشای زیبایی های طبیعی چغاخور جذاب و دلگرم کننده است.

تالاب چغارخور هر سال میزبان هزاران پرنده مهاجر است. حضور پرندگان بومی و مهاجری مانند حواصیل، لک لک سفید، کشیم، فلامینگو، شکارى ها، قو، خروس کولی و اردک سرسبز باعث شده این منطقه علاوه بر اینکه از برترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی استان چهارمحال و بختیاری و کشورمان به حساب بیاید؛ محلی مناسب برای برگزاری تورهای پرنده نگری نیز محسوب شود. وجود انواع مختلفی از ماهی ها مانند گورخرى،عروس، کپور، فیتوفاک و خانواده ای خاص از ماهی ها به نام گامبوزیا در این تالاب، چغاخور را به یکی از گردشگاههای اصلی ماهیگیران تبدیل کرده است.

فلامینگوها در تالاب چغاخور

تالاب چغاخور با وسعت تقریبی ۲۳۰۰ هکتار در ارتفاع ۲۱۰۰ متری کوهستان مرکزی زاگرس، در میان علفزاری وسیع و در دامنه کوههای کلار قراردارد. این دریاچه آب شیرین و دائمی، حوزه ای جهت ورود آب سرشاخه های بالایی و اولیه کارون به حساب می آید. سطح آب در تالاب چغاخور در زمستان به بالاترین حد خود می رسد و در تابستان بخش عمده آن به خشکی می گراید؛ با این حال هوای این منطقه در تابستان خنک است و برای ییلاق و سفری تابستانی محلی مناسب است.

انعکاس زیبای کوه ها و دشت در تالاب چغاخورت

اگر اهل کوهنوردی باشید، می توانید با صعود از کوه های اطراف تالاب و قله کلار سفر خود را به کمال برسانید. منظره دریاچه چغاخور، گل های لاله و چمنزارهای پیرامون آن از ارتفاعات اطراف، بویژه در بهار، بی نهایت زیبا، نفس گیر و آرام است و تماشای آن از فراز کوه ها تجربه ای ست منحصر به فرد.

تالاب گندمان

در فاصله ی کمی از تالاب چغاخور دو تالاب کوچکتر دیگر به نام های گندمان و سولگان (یا سولقان) وجود دارد که از دیگر جاذبه های طبیعت گردی شهر بروجن به حساب می آیند. به شما پیشنهاد می کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما به طبیعت زیبای این دو تالاب هم سری بزنید. بلاخص تالاب زیبای گندمان که در فهرست ۱۰ تالاب برتر پرنده نگری ایران قرارداشته و در دفتر بین‌المللی تحقیقات پرندگان آبزی لندن نیز ثبت شده است.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

خوشبختانه در سال های اخیر با اجرای طرح های زادآوری، این تالاب و تالاب گندمان، رفته رفته از وضعیت بحرانی و رو به تهدید خارج می شوند و با جلوگیری از خروج آب، احداث پاسگاه، افزایش پرسنل و غیره، گام های مثبتی در راستای حفاظت تالاب ها برداشته شده است که امیدواریم این اقدامات ادامه دار باشند.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید تالاب چغاخور کجاست بخش “ اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

آسمان چغاخور کمی پس از غروب
تالاب چغاخور از تپه های اطراف
ماهیگیری محلی ها در کرانه های چغاخور

اگر به این تالاب زیبا سفر می کنید، از صید بیش از اندازه ماهی پرهیز کنید و با نگاه ورزش و تفریح ماهیگیری کنید و حتی الامکان پرندگان را با رعایت فاصله مناسب و ایمن تماشا کنید. کاروان از شما می خواهد از روشن کردن آتش روی زمین جدا پرهیز کنید چرا که مدت ها زمان می برد تا در محلی که آتش روشن شده گیاهی بروید. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism

منابع خبری و منابع عکس ها، مراجعات و عکس های بیشتر:

تالاب های چهار محال و بختیاری در مسیر احیا، خبرگزاری مهر. عکس ها: آقایان ناصر درخشان و امیر مسعودی. وبسایت Irandeserts

عکس های بیشتر: prophotocom

hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان چهارمحال و بختیاری، ۶۰ کیلومتری شهر کرد و در ارتفاع ۲۱۰۰ متری در کوهستان زاگرس

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

۲ تا ۳ روز  زمان برای این سفر کافی ست.

چطور به تالاب چغاخور برسیم:

مسیر اول:

اگر ابتدا به شهر کرد می روید، می توانید وارد مسیر شهر کرد به شهر کیان شده و پس از عبور از شمس آباد، شلمزار و گهرود و درست قبل از ورودی جاده ای که به ایذه می رود به تالاب چغارخور برسید.

مسیر دوم:

از تهران وارد آزاد راه تهران-قم-اصفهان شوید. در انتهای مسیر به جای آنکه به سمت ورودی اصفهان حرکت کنید مسیر را به سمت نجف آباد و آزادراه کنارگذر غربی اصفهان (بزگراه خلیج فارس) ادامه دهید. با ادامه مسیر و عبور از فولاد شهر وارد خروجی سمت راست که به زرین شهر می رود شده و از آنجا پس از طی مسافتی در حدود ۴۵ کیلومتر به یک دو راهی می رسید که یک سمت آن به فرخ شهر و سمت دیگر به سفید دشت می رود. وارد خروجی سمت چپ شده و مسیر را ادامه دهید تا به بروجن برسید. در ضلع جنوب غربی بروجن جاده ای وجود دارد که در آن پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر  به خروجی بلداجی در سمت راست خود می رسید. با ادامه مسیر و عبور از بلداجی، کلبی بک و آورگان تالاب زیبای چغاخور را در سمت چپ خود خواهید دید.

بهترین زمان برای سفر به تالاب چغاخور:

فصل بهار. اواسط مهر تا اواسط آبان. اگر می خواهید تالاب را زمانی که سطح آب آن به حداکثر می رسد ببینید بهتر است اسفند ماه به این منطقه زیبا سفر کنید.

درجه سختی:

نسبتا ساده (۳/۵ از ۱۰)

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

کفش و لباس مقاوم در برابر آب. آب آشامیدنی و یک یا دو وعده غذایی سبک

نیاز به مجوز برای بازدید:

 خیر.

خطر حمله حیوانات:

بسیار کم

خطر گم شدن:

خیر.