الیمستان منطقه ای ست که بویژه از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر ماه یکی از زیبا ترین مناظر را به گردشگران و طبیعت گردان پیشکش می کند. در دل جنگل پیاده راهی هست که معمولا در مه ای غلیظ فرو می رود و با پوشش انبوه درختانش آرامشی خاص در طول مسیر آن حکفرماست.

الیمستان منطقه ای ست که بویژه از اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر ماه یکی از زیبا ترین مناظر را به گردشگران و طبیعت گردان پیشکش می کند. در دل جنگل پیاده راهی هست که معمولا در مه ای غلیظ فرو می رود و با پوشش انبوه درختانش آرامشی خاص در طول مسیر آن حکفرماست.

این جنگلها محل رویش گیاهی به نام ” الیما ” ست که در اردیبهشت ماه رشد می کند. می گویند نام جنگل الیمستان نیز برگرفته ازآن می باشد. الیمستان طبیعتی بکر و زیبا دارد که زیباییهای جنگلها و مراتع سرسبز آن وصف ناشدنیست؛ وجود چشمه‌سارهای فراوان و پوشش جنگلی متنوع و دشت ها و آب زلال و اسب های زیبا از شاخصه‌های این جنگل است. قله الیمستان از مهمترین جاذبه های گردشگری منطقه است که در زمستان و بهار کوهنوردان زیادی را به خود جذب می کند. قله ای که حدود ۲۵۱۰ متر ارتفاع دارد و یکی از بهترین گزینه های کوهنوردی در زمستان به شمار می رود. در تمام مسیر دامنه شرقی، قله دماوند پیداست و هر لحظه با شما حرکت می کند.

گردش اسب های جنگل الیمستان

نرسیده به قله جای دو شهاب سنگ بزرگ دیده می شود که حفره هایی به عمق ۱۰ متر ایجاد کرده اند. محلی ها بر این باورند که این گودال ها جای زانوهای رستم است که در این منطقه زانو زده و از آب چشمه ها  نوشیده است. دورنمای بی نظیر قله دماوند، مناظر زیبای جنگلی با پوشش دشت های پر گل، منطقه را به مکانی مجذوب کننده تبدیل کرده است. قبل از رسیدن به جنگل، در ابتدای ورود به الیمستان روستایی قرار دارد که لهاش نامیده می شود که در کوهستانی معتدل و مرطوب واقع شده است.

روستای لهاش و منطقه الیمستان ، یکی از بکرترین مناطق شمالی کشور بوده که آب مورد نیاز مردم آن از چشمه های موجود در کوهستان تامین می شود. از دیگر مواردی که می تواند گردشگری در الیمستان را فرح بخش تر کند وجود زرشک کوهی در منطقه است که در بهار و زمستان توجه کوهنوردان را به خود جلب می کند. در کل این جنگل منطقه ای است که با هوای خنک و مه آلود خود بهترین محل برای پیاده روی و لذت بردن از جاذبه های زیبایش می باشد. و دورنمای زیبای قله دماوند هم به زیبایی های الیمستان افزوده است. الیمستان ، تلفیقی از مه، جنگل و آرامش است.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید جنگل الیمستان کجاست بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

لوازم ضروری

کارت شناسایی

دارو و لوازم شخصی

لیوان، قاشق، چنگال

کفش کوه‌پیمایی

کوله یک‌روزه

زیرانداز انفرادی

بادگیر

نهار سبک

بالشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین

باتوم کوه پیمایی

فلاسک کوچک

کلاه و عینک آفتابی

جوراب اضافه

کرم ضدآفتاب

دوربین عکاسی

جنگل الیمستان
نمایی از قله دماوند
پیاده راه پاییزی جنگل الیمستان

کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این مکان خودداری کنید و در صورت نیاز آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است برپا کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 35    میانگین: 2.8/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان مازندران، شهرستان آمل، بخش مرکزی

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

سفر به جنگل الیمستان سفری یک روزه است. برای رسیدن به جنگل در شرایط بدون ترافیک بدون ترافیک ۳ تا ۴ ساعت رانندگی خواهید داشت  و مدت زمان پیاده روی در مسیر جنگلی نیز ۴ تا ۵ ساعت خواهد بود.

چطور به جنگل الیمستان برسیم:

از آمل کیلومتر ۲۰ و از تهران، کیلومتر ۱۴۰ جاده هراز، به جاده فرعی سمت راست با تابلوی امام زاده قاسم یا امامزاده لهاش برمی خورید، وارد آن شوید، در اوایل مسیر به دو راهی می رسید که باید جاده سمت چپ را دنبال کنید، جاده فرعی آسفالته باریک با پیچ و خم بسیار حدود ۷ کیلومتر است که ابتدا شما را به روستای لهاش و پس از ۵ کیلومتر مسیر خاکی به روستای الیمستان می رساند. از آنجا با پشت سر گذاشتن آبادی وارد جنگل خواهید شد.

بهترین زمان برای سفر به جنگل الیمستان:

اوایل اردیبهشت تا اواخر مهر ماه.

درجه سختی:

متوسط:. ۴ از ۱۰

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

به راهنما و یا جی پی اس نیاز خواهید داشت. آب برای نوشیدن در طول مسیر پیاده روی. لباس گرم و مقاوم در برابرآب. چراغ قوه.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

این جنگل زیستگاه حیواناتی نظیر، خرس، گرگ و گراز است؛ هرچند تا بحال هیچ موردی از حمله حیوانات به گردشگران گزارش نشده است.

خطر گم شدن:

وجود دارد

نوع اقامت:

چادر

برای مشاهده مسیر دسترسی به جنگل الیمستان روی نقشه، روی عکس زیر کلیک کنید.

نقشه GPS و مسیر دسترسی به جنگل الیمستان روی نقشه