نسیم خنک بهاری در امتداد دره پرسه می زند و آهنگ تکان تکان خوردن شاخ و برگ درختان پربار در گوشتان می پیچد، شهرستانک روستایی است کوهستانی در نزدیکی تهران با آب و هوایی بی نهایت مطبوع. در تابستان سایه سار درختانش خنک و دلچسب است و در پاییز بوم نقاشی هزار و یک رنگی ست که نمی توان از آن چشم برداشت.

نسیم خنک بهاری در امتداد دره پرسه می زند و آهنگ تکان تکان خوردن شاخ و برگ درختان پربار در گوشتان می پیچد، شهرستانک روستایی است کوهستانی در نزدیکی تهران با آب و هوایی بی نهایت مطبوع. در تابستان سایه سار درختانش خنک و دلچسب است و در پاییز بوم نقاشی هزار و یک رنگی ست که نمی توان از آن چشم برداشت.

قدمت روستای شهرستانک به قرن ششم هجری بر می گردد. این روستای قدیمی علی رغم نزدیکی اش به پایتخت، هنوز قربانی توسعه نشده و طبیعتش سرزنده و شاداب است. در شهرستانک درختان پرشکوفه اند و از لا به لای آن ها آواز گنجشک ها و طوطی ها به وضوح شنیده می شود و صدای پای آب این زیبایی ها را تکمیل می کند. انگار که نقاش طبیعت، آرامش را به تصویر کشیده باشد.

شهرستانک

روستای شهرستانک از برترین جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری نزدیک به تهران است که زیبایی اش به ویژه در پاییز خیره کننده است. اما این روستا جاذبه های تاریخی جالبی هم دارد. کاخ ناصری یکی از آنهاست. سلطان صاحبقران با دیدن زیبایی و هوای مطبوع و خوش عطر شهرستانک دستور می دهد تا کاخی ییلاقی در این منطقه بنا کند و هرساله برای برگزاری مراسم آشپزان به شهرستانک می آمده.

در کاخ ناصری تکه سنگی حکاکی شده وجود دارد که نوشته های آن خوانا نیست. روایتی وجود دارد که می گوید در یکی از روزهای اقامت ناصرالدین شاه در شهرستانک، سنگی از بالای کوه غلت می خورد و پایین می افتد و در نزدیکی شاه از حرکت باز می ایستد. ناصرالدین شاه دستور می دهد نوشته هایی به یادگار بر روی آن سنک حک کنند.

از کاخ ناصری تا چشمه پر آب، خنک و معروف گله گیله حدود نیم ساعتی پیاده روی پیش رو دارید. 

از دیگر جاذبه های طبیعت گردی این منطقه می توان به درخت ارس شهرستانک اشاره کرد. اٌرس ها دیرزیست ترین درختان این مرز و بوم اند و هویتی افسانه ای دارند.  کهن سال ترین آن ها با ۲۸۰۰ سال سن در شهرستانک زندگی می کند. همچنین این درخت از تمام درختان ارس شناخته شده در دنیا قطور تر است.

برای سفر به شهرستانک می توان از جاده چالوس و یا امامزاده داوود در شمال تهران استفاده کرد. اما خیلی از کوهنوردان راه بلد از قله توچال به شهرستانک سفر می کنند که الحق یکی از زیباترین مسیرهای کوهنوردی ایران است. از هر مسیری که به شهرستانک سفر می کنید، با توجه به کوهستانی بودن منطقه، بد نیست نگاهی به این ۱۰ نکته مهم در کوهنوردی بیاندازید.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید شهرستانک کجاست ، ستون اطلاعات ضروری سفر در همین صفحه را بخوانید.

لوازم ضروری

کارت شناسایی

دارو و لوازم شخصی

لیوان، قاشق، چنگال

کفش کوه‌پیمایی

کوله یک‌روزه

زیرانداز انفرادی

بادگیر و لباس گرم

نهار سبک

بالشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین

باتوم کوه پیمایی

فلاسک کوچک

کلاه و عینک آفتابی

جوراب اضافه

کرم ضدآفتاب

دوربین عکاسی

درخت ارس شهرستانک
بقایای کاخ ناصری
درخت ارس شهرستانک

کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این مکان خودداری کنید و در صورت نیاز آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است برپا کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 27    میانگین: 2.9/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان تهران، ۸۴ کیلومتری شمال شهر تهران و ۵۴ کیلومتری شمال شرق کرج و در ارتفاع ۲۲۰ متری از سطح دریا.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

سفر به روستای زیبای شهرستانک سفری یک روزه است. برای رسیدن به شهرستانک در شرایط بدون ترافیک حدود ۲ ساعت رانندگی خواهید داشت. شهرستانک در شمال کوهستان توچال تهران قرار دارد. برای رفتن به شهرستانک از دامنه های کوه توچال می بایست برای یک کوهپیمایی ۲ روزه برنامه ریزی کنید.

چطور به شهرستانک برسیم:

شناخته شده ترین مسیر دسترسی به شهرستانک از جاده چالوس می گذرد. پس از طی ۴۴ کیلومتر در جاده چالوس بعد از واریان ، آسارا و همه جا، تابلوی خروجی شهرستانک را در سمت راستتان می بینید. پس از طی کردن حدود ۱۰ کیلومتر در مسیر فرعی به شهرستانک می رسید.

مسیر دیگر منتهی به شهرستانک از امامزاده داود واقع درشمال تهران می گذرد. در این مسیر با عبور از دره ای زیبا که در راستای شمال شرقی امتداد دارد و با عبور از ارتفاع ۳۶۰۰ متری به دشت چمن مخمل می رسید. با ادامه مسیر و عبور از کاخ ناصری به شهرستانک خواهید رسید.

برای رفتن به شهرستانک یک مسیر کوهنوردی نیز وجود دارد که از راه ناصری می گذرد. کوهنوردان راه بلد با عبور از کنار قله توچال و حرکت به سوی قله شاه نشین می توانند خود را به شهرستانک برسانند. البته حرکت از این مسیر، با تمام زیبایی ها و لذتش، یک کوهپیمایی تمام عیار و نسبتا دشوار است.

بهترین زمان برای سفر به شهرستانک :

بهار و تابستان. نیمه اول پاییز.

درجه سختی:

متوسط: ۲ از ۵

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

کفش کوهپیمایی، کوله یک روزه، یک یا دو وعده غذایی سبک، آب آشامیدنی و قمقمه. کرم ضد آفتاب. اگر برای کوهپیمایی در دامنه های شمالی توچال و یا دیگر دیگر کوه های اطراف شهرستانک به این منطقه سفر می کنید، حتما باتوم کوهنوردی، کلاه نقاب دار، لباس گرم و بادگیر نیز با خود همراه ببرید.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر.

خطر گم شدن:

خیر.

برای مشاهده مسیر دسترسی به شهرستانک روی نقشه، روی عکس زیر کلیک کنید.

نقشه GPS و مسیر دسترسی شهرستانک روی نقشه