کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد و شمال شرقی کاشان است. مثل هر تکه ی دیگر از کویر ، اوج زیبایی آن در سکوت عمیق، لابه لای تپه های شنی ِ داغ ِ روان اش و چشم اندازهای وسیع و بی نظیرش نهفته است. در سفر به کویر ابوزیدآباد می توانید آرامش ِ بودن در کویر و حس راه رفتن بر تپه های شنی را تجربه کنید و علاوه بر آن از کاروانسرای صفوی (که به دلیل موقعیتش در گذشته اهمیت بسیاری داشته)، آب انبار و شهر زیرزمینی اویی بازدید کنید.

شهر زیرزمینی اوئی با نحوه تهویه خاصش زیر سطح شهر نوش آباد قرار داشته و قدیمی ترین شهر زیرزمینی دنیا محسوب می شود که تاریخ آن به قبل از اسلام و احتمالا اوایل دوران ساسانی می رسد. اویی که کاملا به صورت دستکن ساخته شده، به دلیل نقشی که در حفظ جان مردم و دفاع از شهر در مواقع خطر داشته است به وسعت چندین هزار متر مربع و زیر  بافت قدیمی نوش آباد قرار گرفته و تا سطح امروزی آن نیز کشیده است.

اگر فرصت کافی داشته باشید می توانید از خانه های تاریخی منطقه بازدید کنید یا به روستای تاریخی ابیانه و جاذبه هایی دیگر مانند قلعه کرشاهی و کوه یخاب نیز سری بزنید.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

قلعه کرشاهی
کویر ابوزید آباد
شهر زیرزمینی اویی

موقعیت جغرافیایی : استان اصفهان – حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرق کاشان و در ارتفاع ۹۵۰ متری از سطح دریا

مدت سفر زمینی ( از تهران و بازگشت به تهران ) : برای سفر به کویر ابوزید آباد و شهر زیرزمینی اویی ( نوش آباد ) ۱ روز زمان کافی است.

بهترین زمان برای سفر به کویر ابو زید آباد : پاییز ، زمستان و اوایل بهار . مانند سایر نقاط کویری آب و هوای این منطقه در فصل تابستان گرم است. تورهای طبیعت گردی در کویر ابوزید و شهر زیرزمینی اویی عموما در نیمه سرد فصل سال برگزار می شوند.

درجه سختی : ساده، ۴ از ۱۰

تجهیزات مورد نیاز : کوله یک روزه، کفش سبک کوه پیمایی ، کاپشن بادگیر، کلاه گرم، دستمال گردن، دستکش، آب آشامیدنی (همانطور که در راهنمای سفر به کویر گفتیم برای هر روز طبیعت گردی در کویر به دست کم ۴ لیتر آب نیاز دارید)

نیاز به مجوز برای بازدید : ندارد

خطر گم شدن : خیر. اما با توجه به یکسان بودن مناظر در کویر می بایست جانب احتیاط را رعایت کنید.

چطور به کویر ابوزید آباد برسیم : برای سفر به کویر ابوزید از تهران حدود ۴ ساعت رانندگی پیش رو دارید. مسیر دسترسی از اتوبان تهران-قم آغاز می شود.با عبور از قم و با ادامه راه در آزاد راه امیر کبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید. در کاشان وارد بلوارد قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی می رسید که در سمت چپ شما قرار دارد. وارد به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزید آباد برسید.

شهر زیرزمینی اویی کجاست : این شهر در نوش آباد و در ۵ کیلومتری غرب آران و بیدگل قرار دارد.  برای بازدید از شهر زیرزمینی می بایست از بلوار قطب راوندی در کاشان وارد بلوار کویر شده و از آنجا با ادامه مسیر به نوش آباد برسید. و یا می توانید ابتدا به سمت آران و بیدگل حرکت کرده و در آنجا وارد بلوار شمس آبادی شوید تا با ادامه مسیر به نوش آباد برسید.

اقامت و امکانات : می توانید در کاروانسرای صفوی کویر ابوزید آباد اقامت داشته باشید یا از مراکز اقامتی کاشان و آران و بیدگل و یا زائر سرای امامزاده آقا علی عباس (ع) استفاده کنید.

کویر ابوزید آباد در کنار دیگر جاذبه های کویری ایران ، مانند کویر مرنجاب و کویر مصر از محبوبترین مقصدهای کویری برای گردشگران علاقمند به این نوع جاذبه هاست. ابوزید آباد پایتخت گویش های کهن ایران است و گویش بیذوی و همچنین فرهنگ مردمان این منطقه، جزء مهمترین جاذبه های گردشگری آن محسوب می شود.

از جاذبه های گردشگری در نزدیکی آن می توان به قلعه کرشاهی ، آب انبار صفوی ، شهر زیرزمینی اویی و شهر تاریخی نوش آباد  ( که به روایتی پایتخت انوشیروان ساسانی بوده است) اشاره کرد. همچنین روستای ابیانه که از برترین جاذبه های گردشگری روستایی در ایران بوده و سالانه پذیرای هزاران گردشگر داخلی و خارجی است، در حدود ۳۵ کیلومتری جنوب ابوزیدآباد قرار دارد.

نقاط دیدنی منطقه کویری ابوزید آباد این منطقه بیشتر در شمال آن و در امتداد جاده خاکی بطول ۲۵ کیلومتر واقع شده اند. در فاصله ی حدود ۸ کیلومتری شهر تپه شنهای روان هویدا می شوند ولی برای رفتن به تپه های بزرگ تر و زیباتر باید مسیر کویر و کنارگذر دریاچه نمک چال عروس را طی کنید.

کاروانسرای صفوی

برای اطلاع از مسیر دسترسی و برای اینکه بدانید کویر ابوزید آباد کجاست ، مطالب مندرج در ستون میانی در همین صفحه را بخوانید.

کویر ابوزید آباد
قلعه کرشاهی
کویر ابوزید آباد

 طبیعت کویر برخلاف ظاهر سختی که دارد بسیار آسیب پذیر است. کاروان از شما می خواهد برای روشن کردن آتش به هیچ عنوان اقدام به شکستن شاخه های تکیده ی درختان منطقه نکنید. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنیدچنانچه قصد داشتید از جاده های خاکی به سمت دیگر مناطق کویری سفر کنید حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید، جی پی اس به همراه داشته باشید و به جاده های نامشخص وارد نشوید

[تعداد: 184    میانگین: 2.9/5]

ecotourism