[تعداد: 27    میانگین: 2.9/5]

کویر؛ سرزمین زایش عشق است و دوتار و رقص شن ها در باد. آرامش کویر بی بدیل است. راه رفتن بر رمل های روان حسی عجیب دارد. دست که در شن ها می کنید انگار تمامی گرما و روح زمین در تا رو پود وجودتان رخنه می کند. در بین مقصدهای طبیعت گردی ، مرنجاب یکی از بهترین انتخابها برای دوستداران کویر است. هنگام طلوع خورشید چشم اندازی ست از تپه های طلایی رنگ و افقی بی انتها که هر بیننده ای را مسحور زیبایی خود می کند. و در شب، درست مانند دیگر نقاط بکر و کویری ایران، با آسمانی پر ستاره و خیال انگیز، سکوتی عمیق دارد. سفر به کویر تجربه ایست الهام بخش که هیچگاه از ذهن پاک نمی شود.

علاوه بر رمل ها و تپه های شنی که اصلی ترین جاذبه های کویرند، دریاچه نمک، جزیره سرگردان و کاروانسرای مرنجاب از دیگر جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی این منطقه به شمار می آیند. دریاچه نمک وسعتی در حدود  ۶۵۰ کیلومتر مربع دارد و دو راه مرنجاب و چاه دستکن برای رسیدن به آن مناسب هستند. در فصل بارندگی عمق آب دریاچه به حدود ۲ سانتی متر می رسد که با تابش آفتاب کویری این آب به سرعت تبخیر شده و پلی گون ها یا چندضلعی های بسیار زیبایی را ایجاد می کند که تماشای آن لطف خاصی دارد.  کویر مرنجاب علاوه بر دارابودن دریاچه نمک، دارای اقلیم و آسمانی مناسب برای ستاره نگری و برگزاری تورهای رصد آسمان یا آستروتوریسم است و گردشگران بیشماری را که مشتاق تماشای زیبایی های آسمان شب هستند به خود جذب می کند.

کویر مرنجاب

کویر مرنجاب در استان اصفهان و در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل قرار دارد. در فاصله تقریبا ۱۰ کیلومتری غرب رمل های روان این کویر زیبا و در نزدیکی دریاچه نمک، کاروانسرایی تاریخی متعلق به دوره ی صفویان قرار دارد. این کاروانسرا در حقیقت قلعه ای ست که به دستور شاه عباس و برای محافظت از جاده باستانی ابریشم و مقابله با هجوم بیگانگان ساخته شده است. معماری این کاروانسرا رنگ و بوی طبیعت کویر را دارد. با دیوارهای آجری، طاق های بلند و استراحتگاه هایی که در طول تاریخ جان پناه مسافران بسیار بوده اند.

نمایی از طلوع آفتاب در مرنجاب

منطقه مرنجاب زیستگاه حیوانات زیبایی مانند گربه شنی و روباه شنی ست که اگر خوش شانس باشید ممکن است در طول سفرتان با آنها ملاقات کنید. علاوه بر این، گاه و بیگاه دسته های کوچک شترها را می بینید که در حال گشت و گذار و چرا در بیابان هستند. گیاهان این منطقه عمدتا از نوع شور پسند هستند و درخت هایی مانند تاق، گز و ارته در آن  رشد می کنند که متاسفانه به دست عوامل انسانی از تراکم آنها به شدت کاسته شده است. البته خوشبختانه در سال های اخیر، سازمان منابع طبیعی جهت جلوگیری از فرسایش خاک و مهار بیابان زایی اقدام به احیا و بازآوری این گیاهان کرده است.

دریاچه نمک کویر مرنجاب

سفر به مرنجاب و صعود از تپه های شنی اش و تماشای طلوع خورشید از فرازآنها، خیره شدن به آسمان زیبای شب، غرق شدن در آرامش و سنگینی و ابهت کویر، همه و همه بهانه ای می شوند تا پا از دغدغه های زندگی شهری بیرون بگذاریم و با یکی شدن با طبیعت به معنای واقعی زندگی کمی نزدیکتر شویم. اما علاوه بر این ها، کویر فرصت تفریح و خلق خنده های عمیق را نیز فراهم می کند. غلت زدن بر ماسه ها و سر خوردن از روی رمل ها به قدری فرح بخش است که نمی توان فراموشش کرد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید کویر مرنجاب کجاست بخش “ اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

آسمان شب در دریاچه نمک کویر مرنجاب
جزیره سرگردان در دریاچه نمک
قنات کاروانسرای مرنجاب
سفر به کویر مرنجاب

به یاد داشته باشید که در مسیر دریاچه نمک محلهای باتلاقی وجود دارند که می توانند خطر آفرین باشند. حتما از مسیر اصلی که کامیون های معدن از آن عبور می کنند استفاده کنید. اکیدا توصیه می کنیم که اگر مسیر به هر دلیلی مشخص نبود از رفتن به دریاچه نمک خودداری کنید. طبیعت کویر برخلاف ظاهر سختی که دارد بسیار آسیب پذیر است. کاروان از شما می خواهد برای روشن کردن آتش به هیچ عنوان اقدام به شکستن شاخه های تکیده ی درختان منطقه نکنید. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان اصفهان، در نزدیکی شهرستان آران و بیدگل، در ارتفاع ۸۵۰ متری از سطح دریا.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

۱ روز زمان برای این سفر کافی ست. اگر هوس اقامت شبانه در کویر را دارید باید برای سفری یک و نیم روزه برنامه برنامه ریزی کنید.

چطور به کویر مرنجاب برسیم:

مسیر دسترسی خیلی ساده است. از تهران ابتدا وارد اتوبان تهران-قم شده و در اتوبان امیر کبیر (قم-کاشان) مسیر کاشان را در پیش بگیرید. یک خروجی در سمت چپ شما قرار دارد که به سمت کاشان می رود. پس از رسیدن به کاشان به سمت آران و بید گل حرکت کنید. در آران و بیدگل به امامزاده محمد هلال بروید و از خیابان عباس آباد وارد بلوار ارتش بشوید. از ابتدای بلوار ارتش تا کاروانسرای مرنجاب حدود ۴۵ کیلومتر راه پیش رو دارید. از کاروانسرا تا رمل های شنی ۸ کیلومتر دیگر را نیز باید طی کنید.

بهترین زمان برای سفر به کویر مرنجاب:

از آبان ماه تا اواسط فروردین.

درجه سختی:

ساده (۳ از ۱۰)

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

جی پی اس به همراه داشته باشید و یا حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. کفش پباده روی، آب آشامیدنی، زیرانداز، چراغ قو، یک یا دو وعده غذای سبک و ماندگار، بادگیر، مواد مغذی سبک مانند مغز بادام. کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی.

نیاز به مجوز برای بازدید:

 خیر.

خطر حمله حیوانات:

 خیلی کم. مراقب گزنده ها باشید.

خطر گم شدن:

وجود دارد.