درفک از ییلاقات استان گیلان و یکی از نزدیکترین آنها به تهران است. در این منطقه تا چشم کار می کند زمین ها سرسبز اند، تپه های پردرخت گله به گله همه جا به چشم می خورند و همه چیز رنگی از زندگی دارد. ییلاق درفک ( یا دلفک ) در دامنه ی کوهستانی که به طول ۸ کیومتر و در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی کشیده است

درفک از ییلاقات استان گیلان و یکی از نزدیکترین آنها به تهران است. در این منطقه تا چشم کار می کند زمین ها سرسبز اند، تپه های پردرخت گله به گله همه جا به چشم می خورند و همه چیز رنگی از زندگی دارد. ییلاق درفک ( یا دلفک ) در دامنه ی کوهستانی که به طول ۸ کیومتر و در امتداد شمال غربی-جنوب شرقی کشیده است، واقع شده و نام خود را از قله ای زیبا و خاموش به همین اسم و به ارتفاع ۲۷۳۰ متر گرفته است.

درفک ترکیبی از  دو واژه ی “دال” و “فک” و در زبان تاتی ( که مردم منطقه در گذشته بدان سخن می گفتند ) به معنای آشیانه عقاب است. این زبان باستانی در حال حاضر بیش از همه به زبان های تالشی، گیلکی، کردی و بلوچی شبیه است. هرچند روایات در مورد این زبان تفاوتهایی با هم دارند، اما ریشه اصلی این زبان را می توان زبان مادی دانست که آرام آرام با تاثیر گرفتن از زبان اوستایی، فارسی باستان، پهلوی اشکانی و … تغییرات زیادی در آن اتفاق افتاده است.

خوشبختانه این زبان هنوز منقرض نشده و کسانی هستند که به این زبان گفتگو می کنند و حتی می نویسند. این زبان در گذشته در پهنه گسترده ای و از آذربایجان تا خراسان کاربرد بسیار داشته و هنوز هم نشانه هایی از آن را می توان در بخشهایی از استان تهران، قزوین، گیلان، زنجان و خراسان شمالی پیدا کرد.

پیاده راه های درفک

شاید درفک بکرترین جاذبه ی طبیعت گردی و گردشگری در گیلان نباشد، اما چشم اندازهایش بی نهایت زیبا و آرامند. زیبایی درفک در پاییز به اوج خود می رسد. مه غلیظ و سفید خنکی که در آن غوطه می خورید و  طوفان رنگ و رنگ که برگ ها در دیده می کنند. چه در بهار و تابستان و چه در پاییز، سفر به درفک می تواند یکی از بهترین تجربه های طبیعت گردی تان باشد.

بسته به اینکه قصد سفر به کدامیک از دامنه های این کوهستان را دارید می توانید از مسیر های متفاوتی به این منطقه سفر کنید. قله درفک که بلند ترین قله آن است در حدود ۵۰ کیلومتری جنوب شرق گیلان و ۳۰ کیلومتری شمال شرق رودبار قرار دارد. از جاذبه های طبیعت گردی مربوط به کوه درفک می توان به دیواره بزرگ ۵۰۰ متری و یخچال دهانه آتشفشانی آن اشاره کرد.

برای سفر به دامنه های شمالی درفک می بایست بعد از امامزاده هاشم و نرسیده به کاروانسرای لات (عباسی) وارد یک خروجی در سمت راستتان شوید. اقامتگاه و رستوران گیل گمش در این منطقه می تواند گزینه خوبی برای استراحت شبانه و یا میان برنامه ای تان باشد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید درفک کجاست ، ستون اطلاعات ضروری سفر در همین صفحه را بخوانید.

هرچند این پیشنهاد سفر شامل برنامه های کوهنوردی نمی شود، اما اگر به کوهنوردی علاقمندید بعد از تحقیق و بررسی می توانید از مسیرهای شناخته شده زیر برای صعود به درفک استفاده کنید. همچنین شاید بد نباشد به نوشته ۱۰ نکته مهم در کوهنوردی هم نگاهی بیاندازید:

مسیر ۱ (جبهه شرقی) – سیاهکل – دیلمان – شاه شهیدان – اربناب – قله درفک

مسیر ۲ (جبهه غربی) – مسیر غربی با توجه به روستای پای صعود به دو مسیر زیر تقسیم می‌شود.

  • رستم‌آباد، توتکابن، شیرکوه، لارنه، جیرونی، درفک
  • رستم‌آباد، توتکابن، راجعون، جیرونی، درفک

از آنجا که نمی توانستیم با برنامه ریزی خودمان به این سفر برویم از خدمات شرکت گردشگری و طبیعت گردی ژیوار استفاده کردیم.

ساعت ۵ صبح روز جمعه ۲۵ تیرماه به همراه دوستان سوار اتوبوس ها شدیم. نه در مسیر رفت و نه در مسیر برگشت ، به هیچ عنوان پیچ و خم و خستگی جاده را احساس نکردیم و شاید مهم ترین دلیل آن لیدرهای خوب و دوست داشتنی ژیوار بودند. از حق نگذریم راننده مان هم خیلی خوب و با حوصله بود. هرچند مناظر جاده و خنده های از ته دلمان در مسیر، فراموش نشدنی و بخشی از سفر ما بودند، اما اصل مطلب از زمانی که اتوبوس ها پیاده شدیم شروع شد.

نیازی به جستجو کردن نیست، از همان لحظه ای که از اتوبوس ها پیاده می شوید، زیبایی را همه جا می بینید. مسیر آنقدر زیباست که بی خیال از گرمای ظهر شروع به پیاده روی در مسیر رسیدن به اقامتگاه گیل گمش می کنیم.

کم کم و با عبور از روستایی که در محل توقف ماشین ها بود، وارد مسیر نسبتا خلوتی شدیم و با یکی دو تا از محلی ها هم گپ و گفتی داشتیم. همچنان که پیش می روید، سایه سار درختان بلند، و شنیدن صدای رقص برگ ها از همه چیز جدایتان می کند و آهسته آهسته با هر قدم که بر می دارید بیشتر و بیشتر از تهران و حال و هوای شهری اش فاصله میگیرد. صدای ماشین ها جای خود را به صدای پرندگان می دهند، خانه های سنگی و سیمانی با کلبه های ساده چوبی عوض می شوند و خیابان های داغ ، شالیزارهای سرسبز برنج می شوند.

مسیر ییلاق درفک
یک سفر یک تئاتر ، درفک

با ادامه جاده خاکی مناظری از کوه با شکوه درفک می بینید که قله ی آن در توده های ابر فرورفته است. حدود یک ساعت و نیم پیاده روی می کنیم تا به رستوران گیل گمش برسیم. بعد از اینکه آبی به دست و صورت زدیم، هرکدام جایی برای آرام گرفتن و تجدید قوا انتخاب کردیم. برخی داخل ساختمان، برخی کنار رود، برخی با خودشان غذا آورده بودند و برخی هم ترجیح دادند ناهاری را که همراه خود آورده بودند نوش جان کنند.

بعد از حدود ۱ ساعت، برنامه تئاتر شورایی که بچه های تیوال مسئول برگزاری آن بودند شروع شد. تئاتر جالبی بود که همراه با اجرای بازی های دسته جمعی و پر از خنده، نکته های کوچکی در مورد خلاقیت هم ازش یاد گرفتیم.

با تمام شدن برنامه تئاتر فرصتی دوباره پیدا کردیم تا کنار رودخانه باشیم و لحظات گذرا را با عکاسی در خاطرمان برای همیشه ثبت کنیم. بخشی از مسیر برگشت را پیاده و از میان درختان جاده طی کردیم. منظره دشت ها از جاده کوهستانی به طرز عجیبی تازه و زیبا هستند. درختان انار و تمشک های ترش وحشی هم تکه ای دیگر از لحظات آن روز بودند.

بعد از پایان برنامه دوباره سوار اتوبوس ها شدیم تا به تهران برگردیم. با وجود خستگی، چیزی از شادیمان در راه برگشت کم نشد. با نزدیک شدن به تهران هرکس در نزدیکترین جا به خانه اش از اتوبوس پیاده می شد و قبل از جدا شدن از گروه، به امید دیدار و سفری دوباره، با دوستان جدید وهم قطاران قدیمی اش خداحافظی می کرد.

ثبت لحظات در درفک
یک سفر یک تئاتر ژیوار

برای اطلاع از مسیر دسترسی به درفک ستون اطلاعات ضروری سفر در همین صفحه را بخوانید.

لوازم ضروری

کارت شناسایی

دارو و لوازم شخصی

لیوان، قاشق، چنگال

کفش کوه‌پیمایی

کوله یک‌روزه

زیرانداز انفرادی

نهار سبک ( در صورت عدم تمایل به خرید از رستوران گیل گمش)

بالشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین

باتوم کوه پیمایی

فلاسک کوچک

کلاه و عینک آفتابی

جوراب اضافه

کرم ضدآفتاب

دوربین عکاسی

پیاده راه های درفک
درفک در مه
درفک

کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این مکان خودداری کنید و در صورت نیاز آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است برپا کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 279    میانگین: 2.9/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان گیلان، ۳۰ کیلومتری شمال شرق روبادر و در ۵۰ کیلومتری جنوب شرق رشت.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

در صورتی که قصد کوهنوردی نداشته باشید سفر به ییلاق درفک می تواند سفری یک روزه باشد.

چطور به درفک برسیم:

برای رسیدن به دامنه شمالی درفک می بایست از تهران وارد اتوبان قزوین-رشت بشوید. با عبور از توتکابن و ادامه مسیر در اتوبان قزوین – رشت و حدود ۲ کیلومتر بعد از امامزاده هاشم به یک خروجی در سمت راستتان می رسید. وارد خروجی شده و از سفید رود عبور کنید. در ادمه به دو راهی های دیگری می رسید. اولی را به راست و دومی را به چپ بپیچید. با ادامه مسیر به ابتدای جاده خاکی می رسید. از اینجا به بعد را بسته به برنامه سفرتان می توانید پیاده سفر کنید و یا با ماشین ادامه مسیر دهید. با حدود ۱ ساعت پیاده روی و یا ۱۵ دقیقه حرکت با اتوموبیل، به اقامتگاه و رستوران گیل گمش می رسید.

بهترین زمان برای سفر به درفک :

بهار و نیمه اول تابستان. پاییز.

درجه سختی:

ساده: ۱ از ۵

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

کفش کوهپیمایی، کوله یک روزه، یک یا دو وعده غذایی سبک، آب آشامیدنی و قمقمه. کرم ضد آفتاب. اگر برای کوهپیمایی به این منطقه سفر می کنید، حتما باتوم کوهنوردی، کلاه نقاب دار، لباس گرم و بادگیر نیز با خود همراه ببرید. از جی پی اس و راهنمایان محلی کمک بگیرید.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر.

خطر گم شدن:

خیر.

مسیر دسترسی به درفک