[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نه کار، نه درس و نه مدرسه، تعطیلات نوروز فرصت بسیار مناسبی است تا فارغ از درگیری های روزمره به سفر برویم. بعلاوه هوای بهاری و شرایط جوی مناسب که در اکثر نقاط و مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی کشورمان حکفرماست، لذت سفر در نوروز را دو چندان می کند. اما پیش از آن که بار و بندیل ببندیم و قصد سفر کنیم بد نیست برخی نکات کلیدی که در نگاه اول ممکن است بدیهی به نظر برسد را مطالعه کرده و با رعایت آن ها خاطرات خوشی از سفرهای نوروزی با خود به خانه بیاوریم.

– به طور کلی نیمه دوم تعطلات عید برای برنامه ریزی سفر مناسب تر است. چرا که بیشتر مردم در نیمه اول عید سفر می کنند و شهر های توریستی و جاذبه های گردشگری در نیمه اول نوروز شلوغ تر هستند.

– پیش از سفر با خرید و رزرو بلیت هتل یا هواپیما ، خیال خودتان را راحت کنید. مخصوصا اگر قصد سفر به اصفهان ، شیراز و یا دیگر شهرهای پر جاذبه سرزمینامان را داشته باشید این کار سفر شما را بسیار راحت تر خواهد کرد و در شهرهای شلوغ با مشکل مواجه نخواهید شد.

– حتما قبل از سفر اتوموبیل شخصی تان را بازدید فنی کرده و عیوب را برطرف کنید.

– شرایط آب و هوایی مقصد را پیش از سفر بررسی کنید. اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید مقررات گمرک ، فهرست داروهای ممنوع و اطلاعاتی از این دست را بررسی کنید و اگر سایقه بیماری خاصی دارید، مدارک پزشکی تان را به همراه ببرید.

– علاوه بر داروهای خود برخی داروهایی که عمومیت دارند و ممکن است در طول سفر به آنها نیاز پیدا کنید را در کیف داروها قرار بدهید. مانند قرص سرماخوردگی، مسکن و داروهای صد مسمویت.

– نوروز فصل سفر است و خانه های بسیاری در تعطیلات ابتدایی سال خالی هستند. برای امن تر کردن خانه تان در طول سفر و مدت غیبت خود به موارد زیر دقت کنید.

*   مطمئن شوید که تمام قفل ها سالم هستند.

*   حفاظ آهنی درب ورودی می تواند مانعی باشد که خیلی ها را از تلاش برای ورود به خانه تان منصرف کند.

*   در صورت امکان پول و اشیاء قیمتی را در خانه نگذارید و به شخص مطمئنی بسپارید.

*   یکی از چراغ ها را روشن بگذارید. چراغی که از بیرون خانه پنجره را روشن نشان می دهد بهتر است.

*   برنامه سفر تان را برای کسانی که برای نظافت قبل از عید و خانه تکانی به خانه شما می آیند بازگو نکنید.

– در طول سفر مدارک و پول را در جیب های داخلی لباس قرار بدهید تا دسترسی به آن برای جیب برها ساده نباشد. خیلی وقت ها یک تنه ی ساده یا دعوای ساختگی می تواند به از دست دادن کلیه مدارکتان منجر شود.

– بهتر است برای غذا خوردن اتوموبیلتان را جایی امن بین راه و در جاده نگه دارید و غذای خانگی خودتان را به عنوان نهار صرف کنید. با این کار سفرتان بسیار لذت بخش تر خواهد شد . اگر قصد غذا خوردن در رستوران های بین راهی را دارید از سلامت و بهداشت غذا و محل رستوران اطمینان پیدا کنید.

– ترجیجا از خوردن غذاهایی مانند کباب کوبیده و همبرگر در رستوران هایی که برای اولین بار به آنها می روید خود داری کنید. اگر غذای پروتئینی مانند ماهی و گوشت سفارش می دهید از مغز پخت بودن آنها مطمئن شوید.

– تعطیلا نوروز فرصت خوبی برای چاقی و اضافه وزن است!! بهتر است غذاهای پرچربی و سنگین مصرف نکنید. وعده های غذایی سبک و با تعداد زیاد صرف کنید تا به این ترتیب هم دچار مشکل اضافه وزن نشوید و هم مزه های بیشتری از عذاهای محلی که به آن سفر کرده اید را چشیده باشید.

– غذاهای دریایی را در شهرهای ساحلی حتما امتحان کنید. بخصوص اگر به خارج از کشور و مناطقی مانند جزایر یونان سفر می کنید.

– حواستان به دخل و خرج باشد. بهار و نوروز فصل نو شدن و وسوه ی خرید چیزهای تازه است. مراقب باشید پولتان ته نکشد.

توصیه میکنیم این مقاله مرتبط درباره امنیت خانه هنگام سفر را نیز بخوانید.

کاروان از شما می خواهد در طول سفرهای نوروزی ضمن اینکه از سفرتان لذت می برید مراقب محیط زیست و آثار تاریخی سرزمینمان نیز باشید. هرچند احتمال برخورد با اینگونه موارد کم است، اما در صورت مواجهه با کسانی که حرمت آثار تاریخی و زیباییهای طبیعت را نگاه نمی دارند ضمن یاد آوری ارزش میراث طبیعی و تاریخی کشورمان به این افراد، در پاسداری از آنها بکوشید. در طول سفر کیسه زباله به همراه داشته باشید و چنانچه زباله ای روی زمین دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotour