در دوره ی ساسانی و قرون ابتدایی دوران اسلامی، شهرستان ایلام بخشی از ایالتی باستانی به نام ماسبذان بوده است. شهر ایلام مرکز این شهرستان با جمعیتی بالغ بر ۲۰۰ هزار نفر است. این خطه تا پیش از ورود حسین قلی خان والی ، به نام دیوالا یا ده بالا شناخته می شده است که همزمان با حکومت حسین قلی خان ابوقداره ، حسین آباد نام گرفت. در سال ۱۳۰۹ شمسی ، به تصویب فرهنگستان اول و با توجه به سابقه تاریخی منطقه، ایلام نامیده شد. شهرستان ایلام دارای سه بخش است: مرکزی، سیوان و چوار.

چشم اندازی از قلاقیران
طبیعت ایلام
کوه قلاقیران و منظره دشت های رنگارنگ
قلعه والی ایلام

شهر ایلام با واقع شدن در حصاری از کوه ها و با توجه به نزدیکی اش با جنگل دارای آب و هوای معتدل کوهستانی است. در این نوشته جاذبه های گردشگری ایلام به همراه مسیر دسترسی و موقعیت آنها، معرفی شده و سپس توضیح مختصری درباره آنها آورده شده است.

۱- کاخ والی : کاخ والی در خیابان پاسداران، جنب اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واقع شده است.

۲- کاخ فلاحتی : خیابان آیت الله حیدری، داخل محوطه اداری سازمان جهاد کشاورزی.

۳- سنگ نوشته قوچعلی : حاشیه شمال شرقی ایلام

۴-تنگ ارغوان : ۳ کیلومتری شمال شرقی ایلام

۵- دهستان میش خاص : این دهستان زیبا در ۲۳ کیلومتری شرق شهر ایلام قرار دارد

۶- تنگ دالاهو : ۲۵ کیلومتری شمال شهر ایلام

۷- تفرجگاه تجریان : ۲۰ کیلومتری شمال شهرستان ایلام

۸- کوه قلاقیران : ۵ کیلومتری غرب شهر ایلام

۹- مسجد جامع شهر ایلام : واقع در خیابان پاسداران

۱۰- امامزاده حاجی بختیار : بخش چوار

۱۱- تپه قلا : بخش چوار

۱۲- پارک تفریحی چغا سبز : میدان امام حسین

>> عمارت و قلعه والی

کاخ والی در ضلع شمالی خیابان پاسداران در شهر ایلام واقع شده است. این اثر تاریخی بر فراز تپه ای باستانی به نام چغا میرگ ساخته شده است. ساخت بنای قلعه در زمان حکومت محمد علی شاه قاجار و غلام رضا خان والی در سال ۱۲۸۷ خورشیدی به پایان رسید. قلعه وسعتی حدود ۲۵۰۰ متر مربع و زیر بنایی در حدود ۱۵۰۰ متر مربع دارد.

آب این قلعه با استفاده از تنبوشه و به سبک گذشته از چشمه ای به نام ” چشمه بی بی ” تامین و به محوط حیاط مرکزی قلعه هدایت می شده است. اماکن مسکونی قلعه در حیاط مرکزی و در امتداد سه ضلع شرقی، شمالی و غربی شاخته شده اند. در ساخت این بنا از مصالح سنگ، آجر و گچ استفاده شده است.

 

کاخ والی ایلام

برخی اتاق ها تزیینات آینه کاری و گچ بری بسیار زیبایی دارند. کاخ والی شش زیر زمین، شبستان، پستو، تالار و اتاق های بزرگ و کوچک بسیاری دارد. زیر زمین ها زیر اضلاع شمالی، شرقی و غربی کاخ ساخته شده اند. در ساخت بنا از آجرهای لعابدار رنگی در طرح های هندسی، برای تزیین ساختمان استفاده شده است. این کاخ در فهرست آثار ملی ثبت شده و در حال حاضر موزه مردم شناسی در آن قرار دارد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

>> کاخ فلاحتی

عمارت کاخ فلاحتی که آن را با نام کاخ کشاورزی نیز می شناسند در خیابان آیت الله حیدری (شادآباد) در باغی به همین نام بنا شده است. عمارت کاخ در باغی بزرگ و باطراوت ساخته شده و محصور میان درختان کهن سالی چون چنار و توت است. کاخ فلاحتی در دوران پهلوی به عنوان ساختمان اداره کشاورزی ایلام ساخته شده است. ستونهای این عمارت زیبا منقوش به تصاویر انسانی، حیوانات و گیاهانی است که جلوه ای خاص به محوطه داخلی آن بخشیده است. کاخ فلاحتی امروز به موزه ی تاریخ کشاورزی استان ایلام تبدیل شده است.

کاخ فلاحتی

>>کوه قلاقیران

قلاقیران کوهی است با شکوه و با شکل و شمایلی غریب، گویی که متعلق به میلیون ها سال پیش است. اطراف این کوه را که در ۵ کیلومتری غرب ایلام قرار گرفته، مناظر زیبا و کم نظیری همچون جنگلهای ششدار و منجل احاطه کرده و چشم انداز زیبایی بوجود آورده اند. کوه قلاقیران، بسته به زاویه ای که به آن نگریسته می شود، در شکل های متفاوتی رخ می نماید. این کوه به عنوان نماد شهر ایلام شناخته می شود.

چشم انداز قلاقیران و جنگل

>> تنگ ارغوان

” تنگ ارغوان ” یکی از جاذبه های گردشگری کمتر شناخته شده ی ایلام است که در شمال شرقی این شهر و در فاصله ۳ کیلومتری از آن قرار دارد؛ بعد از میدان ارغوان و در مسیر تنگه قوچعلی ، تنگ ارغوان در مسیری رودخانه ای و چشم نواز واقع شده است. رنگ آمیزی منحصر بفرد طبیعت این منطقه بی حد و حصر خیره کننده و زیباست. این منطقه حدود ۱۷۰ هکتار وسعت دارد و زیستگاه گونه های نادر و در حال انقراض ارغوان است. درختان دافنه، بلوط، کیکم و زالزالک از دیگر گونه های موجود در این تنگه ی زیبا هستند.

تنگ ارغوان ایلام

>> دره ییلاقی هفتاو (هفت آب) میش خاص

میش خاص (میشخاص ) دره ای ست پر آب و پر درخت که از روستای جعفر آباد در فاصله ۲۰ کیلومتری ایلام شروع شده و تا ارتفاعات جنگلی طولاب، آنجا که جنگل و باغ در هم می آمیزند، ادامه می یابد.

درختان تنومند و پر بار گردو، انواع میوه ها و وجود چشمه سارهای متعدد به این دره لطف و صفای خاصی بخشیده است. دره میش خاص در نزدیکی تفرجگاه جنگلی ” گَوز و گِردَکان ” واقع شده و مزارع متنوع آن در کنار مردمان مهربان و فعال منطقه، شور و نشاط توام با آرامشی خاص در دل هر گردشگری می آفریند.

سراب میش خاص

در حدود ۲ کیلومتری دره ییلاقی هفتاو و در مسیر جاده اصلی ایلام -دره شهر، جنگلی زیبا و انبوه به نام ” مله پنجاو ” قرار دارد که زیبایی خاصی به طبیعت منطقه بخشیده است. دره ییلاقی هفتاو میش خاص با باغات و مزارع خود یکی از مناطق سرسبز و دیدنی و نیز پردرآمد استان است که محصولات زراعی آن کیفیت بالایی دارند.

>> سنگ نوشته تنگه قوچعلی

در ورودی شهر ایلام بر روی صخره هایی از تنگه قوچعلی دو سنگ نبشته مربوط به والیان، حسین قلی خان و غلام رضا خان والی پدر و پسر وجود داشت که اکنون در میدانی رو به روی فضای سبز ارغوان در کنار میدان ارغوان نصب شده است. از این دو یکی به دستور حسین قلی خان و در زمان سلطنت ناصرالدین شاه و دیگری به به دست غلامرضا خان پسر در زمان محمد علی شاه قاجار ساخته شده است. هر دو سنگ نوشته یک متن دارند که اهم فعالیت های حسین قلی خان والی را بر شمرده است. این سنگ نوشته به خط نستعلیق است.

کاروان از شما می خواهد در طول سفر به هیچ عنوان برای روشن کردن آتش اقدام به شکستن شاخه های درختان نکنید و حتی الامکان آتش را در محل هایی که پیشتر دز آنها آتش روشن شده برپا کنید، چراکه سالها زمان می برد تا در محل روشن کردن آتش مجددا گیاهی رشد کند. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و چنانچه زباله ای روی زمین دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 13    میانگین: 2.5/5]

ecotourism