آدمهایی هستند که پا فراتر از ابرها می گذارند؛ و این افسانه نیست. رویایی ست که در جنگل ابر رنگ واقعیت به خود می گیرد. آسمان بی خبر به زمین می آید؛ و تا چشم کار می کند، زمین قلمرو ابرهایی می شود که آرام و با وقار، رقص کنان همه چیز و همه جا را در بر می گیرند. درختان انگار که بر ابرها سوارند. مه، همه چیز و همه کس را غرق خود می کند. خنکا و طراوت ابرها آرام آرام به سر و صورتتان برخورد می کند و نفس کشیدن معنای دیگری می یابد.

 آدمهایی هستند که پا فراتر از ابرها می گذارند؛ و این افسانه نیست. رویایی ست که در جنگل ابر رنگ واقعیت به خود می گیرد. آسمان بی خبر به زمین می آید؛ و تا چشم کار می کند، زمین قلمرو ابرهایی می شود که آرام و با وقار، رقص کنان همه چیز و همه جا را در بر می گیرند. درختان انگار که بر ابرها سوارند. مه، همه چیز و همه کس را غرق خود می کند. خنکا و طراوت ابرها آرام آرام به سر و صورتتان برخورد می کند و نفس کشیدن معنای دیگری می یابد. جنگل ابر  فصل مشترک واقعیت و خیال است.

دره مدام از ابرها پر و خالی می شود. منظره ی پیرامون با درختان سرسبز و رنگی اش آنقدر زیباست که وادارت می کند به بیشتر دیدن. هنگامه ی صبح قلعه ی باستانی ماران از دور پیداست و به کشتی ای می ماند که سوار بر ابرها، می رود که جهان را فتح کند. آفتاب که رو به غروب می گذارد، ستارگان آهسته آهسته سر و کله شان پیدا می شود و آسمان زیبایی شب اش را به رخ می کشد. در جنگل ابر هرچه هست زیبایی ست. همه چیز ناب است و زنده است و چشم ربا.

جنگل ابر

جنگل ابر در استان سمنان و در ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود و در جوار روستایی به نام ابر واقع شده و در کنار مناطق بکر کویری از جاذبه های مهم گردشگری و طبیعت گردی این استان محسوب می شود. در حرکت به سمت این منطقه، دشت ها به آرامی از حال و هوای کویری خارج می شوند. مناظر اطراف ابتدا با پوشش استپی پر می شوند. بوته های خوش عطر آویشن را می بینید که از دور به گلوله های بزرگ برفی شبیه اند. آهسته آهسته منظره سرسبز تر می شود و شوق رسیدن در دل مسافران هم به همین شکل. درختان جان می گیرند و از دور منظره ی جنگل ها ، کوه ها و ابرهایی که در هم پیچیده اند پیدا می شود.

جنگل ابر مانند جنگل راش در استان مازندران بخشی از جنگل های باستانی هیرکانی است که  عمرشان به ۴ میلیون سال می رسد. این جنگل ها با تنوع غنی جانوری و گیاهی و با چشم اندازهای بی نظیر یکی از ۲۰۰ منطقه اکولوژیکی جهان است که توسط بنیاد جهانی حمایت از حیات وحش معرفی گردیده و با داشتن انواع گیاهان دارویی به موزه ای زنده برای طبیعت گردان و گردشگران علاقمند به گیاه شناسی تبدیل شده است.

منظره غروب از فراز ابرها

جنگل ابر در دل خود جاذبه های طبیعت گردی بسیاری دارد، از آن جمله می توان آبشار زیبای مجن ، چشمه سارهای فراوان و بویژه چشمه ترش را که محلی مناسب برای چادر زدن است نام برد. و یا آبشار شرشر که البته مسیر دسترسی آن صعب العبور بوده و برای رفتن به آن به راهنما و تجهیزات نیاز خواهید داشت.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

از دیگر جاذبه های گردشگری نزدیک به جنگل ابر می توان به آرامگاه بایزید بسطامی ، عارف نامی و بزرگ قرن سوم هجری، قلعه ماران ، قلعه نوخرقان و منطقه خارتوران که زیستگاه یوزپلنگ ایرانی است اشاره کرد.

 در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید جنگل ابر کجاست بخش اطلاعات ضروری سفر در یک نگاهدر همین صفحه را بخوانید.

لوازم ضروری

کارت شناسایی، دارو و لوازم شخصی، حوله، لیوان، قاشق، چنگال، کفش کوهپیمایی ، کوله یک‌روزه، زیرانداز انفرادی، لباس گرم، بادگیر. کیسه خواب . یک دست لباس اضافه . چراغ قوه یا هد لامپ .

 

 پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، دوربین عکاسی. باتوم کوهنوردی .

 

جنگل ابر
آرامگاه بایزید بسطامی
جنگل ابر

قبل از سفر از وضعیت آب و هوایی اطلاع پیدا کنید. کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این جنگل خودداری کنید و در صورت نیاز آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است برپا کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 52    میانگین: 2.1/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان سمنان، ۴۵ کیلومتری شمال شرق شاهرود

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای سفر به جنگل ابر شاهرود ، دست کم ۲ روز زمان نیاز دارید.

چطور به جنگل ابر برسیم:

در حرکت از تهران ، وارد بزرگراه خاوران شده و مسیر خاورشهر و پاکدشت را در پیش بگیرید و از آنجا راهی گرمسار و سمنان شوید. با عبور از کمربندی سمنان به سمت دامغان و شاهرود جرکت کنید. در شاهرود وارد بلوار دانشگاه شده و مسیر را مستقیم تا انتهای خیابان ۲۲ بهمن ادامه دهید. در انتهای خیابان به سمت چپ بپیچید و در اولین خروجی در میدان آزادی به سمت راست بپیچید تا وارد جاده ی شاهرود به آزاد شهر شوید. با عبور از بسطام به یک خروجی می رسید که به سمت قلعه نوخرقان می رود. وارد آن شده و مسیر را ادامه دهید. تقریبا ۸ کیلومتر بعد از نوخرقان یک خروجی در سمت راست وجود دارد که به روستای ابر وارد می شود. می توانید به روستای ابر بروید و یا با ادامه مسیر مستقیما به جنگل ابر برسید.

بهترین زمان برای سفر به جنگل ابر :

اوایل اردیبهشت تا اوسط آذر.

درجه سختی:

متوسط به بالا : ۶ از ۱۰٫ (بسته به برنامه سفر)

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

کفش کوهپیمایی سبک، آب آشامیدنی، زیرانداز، چراغ قو یا هدلامپ، دو وعده غذای سبک، بادگیر، کاپشن، کیسه خواب. کوله پشتی. در نخستین سفرتان به حنگل ابر حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید.

نیاز به مجوز برای بازدید:

 ندارد

خطر حمله حیوانات:

وجود دارد. هرچند تا بحال موردی گزارش نشده اما جانب احتیاط را رعایت کنید و برای کمپ زدن از محلی ها کمک بگیریرد.

خطر گم شدن:

خیر.