[تعداد: 187    میانگین: 2.7/5]

برای دوستداران پاییز، جنگل راش یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی ست. در پای درختان سر به فلک کشیده ی راش ، فرشی به رنگ سرخ و زرد گسترده شده که تار و پود آن از جنس برگ است. درختان جنگل راش آنقدر بلند قامت اند که انگار ستون آسمان شده اند. هنگامی که جنگل راش در مه فرو می رود، حالتی راز آلود و خیال انگیز به خود می گیرد؛ سکوت آن آنقدر عمیق است که شکستن آن غیر ممکن به نظر می رسد. راه رفتن در جنگل راش و تنفس هوای بی نهایت لطیف آن، انسان را از هرچیز جدا می کند، مگر لذت ِ بودن در طبیعت . چشم انداز این جنگل بکر و تاریخی همیشه زیباست اما در پاییز به معنای واقعی کلمه خیره کننده می شود.

درختان جنگل مرس سی یا جنگل راش ، بخشی از جنگل باستانی هیرکانی هستند که عمر آن به دوره ژوراسیک و تا ۴۰ میلیون سال قبل برمیگردد. نام باستانی این منطقه هیرکانیا ( به معنای سرزمین گرگ ها ) بوده و از این رو این جنگل ها را جنگل هیرکانی می نامند. جنگل راش در استان مازندران و در بخش دودانگه شهر ساری و در نزدیکی روستای سنگده واقع شده و یکی از جاذبه های بکر طبیعت گردی و گردشگری استان محسوب می شود. فاصله ی زمانی سنگده تا تهران کم و بیش ۳ ساعت و نیم است و با ساری حدود ۱۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

جنگل هیرکانی و راش

مسیر کوهستانی و جنگلی رسیدن به روستای سنگده (درست مانند خود این روستا) زیبا، غنی، با طراوت و بسیار فرح بخش است. از روستا تا ابتدای مسیر پیاده روی در جنگل راش ، جاده خاکی است که می توان برای پیمودن آن از ماشین های محلی استفاده کرد. در مسیر پیاده روی، درختان بلند قامت راش را می بینید که با آرایشی خاص در کنار یکدیگر صف کشیده اند، زمین پر است از برگ های سرخ و زرد، و پاییز منظره ای هزار و یک رنگ پیش چشمانتان تصویر می کند که از فرط زیبایی قابل توصیف نیست.

جنگل راش

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در نزدیکی جنگل راش، با درختانی که ارتفاع آنها به ۴۰ متر هم می رسد، جاذبه های طبیعت گردی دیگری نیز وجود دارد که در بین آن ها می توان به دریاچه شورمست ، جنگل ارفع ده و سایت ستاره نگری آلاشت اشاره کرد. به شما پیشنهاد می کنیم اگر فرصت کافی دارید حتما از این جاذبه ها نیز بازدید کنید.

مسیر جنگل راش

در سال ۱۳۸۵ جمهوری آذربایجان درخواستی را مبنی بر ثبت جهانی جنگل کاسپینی-هیرکانی به یونسکو ارائه کرد. اما با توجه به اینکه سهم این کشور  تنها ۲۰ هزار هکتار در مقابل سهم ۲ میلیون هکتاری ایران از این جنگل  هاست، ثبت جهانی این اثر به تنهایی به نام آذربایجان ممکن نیست. پس از آن مقامات فرهنگی ایران پیشنهادی را مبنی بر ثبت مشترک این اثر طبیعی به آذربایجان ارائه دادند . تاکنون این امر به دلیل اختلافات دو طرف میسر نشده است. از جمله اینکه علی‌رغم قوانین یونسکو مبنی بر ثبت اسامی کشورهای دارای آثار تاریخی و طبیعی مشترک به ترتیب حروف الفبا در اسناد مکتوب، ایران مخالف ثبت نام آذربایجان پیش از نام ایران در سند این اثر است؛ چرا که سهم ایران از این جنگل ها آنقدر بیشتر از جمهوری آذربایجان است که ثبت اسامی به ترتیب حروف الفبا غیر منطقی به نظر می رسد.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید جنگل مرس سی یا جنگل راش  کجاست  بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

پیاده روی در مسیر جنگل راش
جنگل راش
جنگل راش

کاروان از شما می خواهد از روشن کردن آتش در این مکان، بویژه در پاییز که برگ ها و شاخه های درختان خشک هستند، خودداری کنید. در صورت نیاز، از محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است استفاده کنید و قبل از ترک محل حتما نسبت به خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی 

استان مازندران، بخش دودانگه در پایین دست قله نرو و در نزدیکی روستای سنگده. در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

یک روز زمان برای این سفر کافی است.

چطور به روستای سنگده و جنگل راش برسیم:

مسیر دسترسی :

از تهران وارد جاده فیروزکوه شوید. با عبور از فیروز کوه مسیر خود را به سوی ورسک ، ارفع ده ، و شورمست ادامه دهید. بعد از شهرک صنعتی شورمست و قبل از پمپ بنزین یک خروجی در سمت راست شما قرار دارد که می بایست وارد آن شوید. مسیر را ادامه داده و با عبور از لمرز به فلورد می رسید. در ابتدای جاده خانقاه پی یا خنوا می بایست به سمت چپ بپیچید. مسیر اصلی را ادامه دهید، بعد از قهوه خانه رنجبر به وزملا و سنگده می رسید.

می توانید مسیر خاکی از روستا تا ابتدای مسیر پیاده روی را با ماشین های محلی طی کنید.

بهترین زمان برای سفر به جنگل راش :

از اواخر فروردین تا اوایل دی. بویژه در پاییز زیباست. در زمستان دسترسی کمی سخت بوده و نیاز به تجهیزات خواهید داشت.

درجه سختی:

ساده (۴ از ۱۰) .

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

لباس گرم. بادگیر. کفش سبک کوهپیمایی، یک  وعده غذایی سبک. کوله پشتی یک روزه. آب آشامیدنی . از محلی ها برای دسترسی راهنمایی بگیرید.

نیاز به مجوز قانونی:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر

احتمال گم شدن:

خیر. اما می بایست جانب احتیاط را رعایت کنید.

برای مشاهده مسیر دسترسی به جنگل راش روی نقشه، روی عکس زیر کلیک کنید.

نقشه GPS و مسیر دسترسی جنگل راش روی نقشه