[تعداد: 227    میانگین: 2.6/5]

دریاچه عباس آباد با صدای موج های آرام و کوچکش ، با درختان انبوهی که دور تا دور اش کشیده شده اند و در جنگل پنهانش کرده اند ، با آواز پرندگان و بقایای عمارت تاریخی اش ، از مهم ترین جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری شهرستان بهشهر است. طبیعت مازندران در پاییز بی اندازه زیباست؛ و این دریاچه کوچک نیز از این قاعده مستثنا نیست. انعکاس هزار و یک رنگ پاییز در آب ، تماشای برگ هایی که دست باد از درختان جدایشان می کند و به آب می سپاردشان ، تصویر آسمان و ابرهایی که همیشه در سفرند، خنکا و طراوت هوا ، همه و همه یکجا جمع شده اند تا مایه ی آرامش آدمی شوند. دریاچه عباس آباد آنقدر زیباست که می توان ساعت ها در سکوت به آن نگریست، چیزی نگفت و از بودن در طبیعت به معنای واقعی کلمه لذت برد.

سفر به دریاچه عباس آباد ترکیبی ست از طبیعت گردی و گردشگری تاریخی-فرهنگی. در کنار این دریاچه ۱۰ هکتاری باغ ۱۴۰ هکتاری عباس آباد قرار گرفته که یکی از نٌه باغ ایرانی ثبت شده در فهرست میراث جهانی یونسکو و  مهم ترین باغ غیر کویری ایران است. این مجموعه تاریخی به دستور شاه عباس اول صفوى بین سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ هجری قمری ساخته شده و  شامل دریاچه، کاخ، گل باغ، آسیاب آبی، برج و حمام و… است. یکی از شاخصه های ثبت این مجموعه در فهرست آثار جهانی، مکانیزم منحصر به فرد ایجاد شده در رابطه با چرخش آب است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید تاج محل و کاخ الحمرا نیز نمونه های باغ ایرانی  هستند که  در فهرست میراث جهانی به ثبت رسیده اند.

دریاچه عباس آباد در پاییز

تقریبا در وسط دریاچه عباس آباد عمارتی وجود دارد که در گذشته با پلی چوبی به ضلع شمالی مجموعه متصل می شده و بنابر برخی شواهد، پایه ای برای کاخی بوده است که امروزه از آن اثری نیست. این عمارت آجری در فصول پر آب، کاملا به زیر آب فرو می رود به طوریکه تنها نشانه از حضور آن،  درختانی هستند که بر سقف عمارت روییده اند. آب دریاچه از آبهای زمستانی اطراف تامین می شود که  با کمک کانال های جمع آوری به دریاچه ریخته و در تابستان جهت آبیاری شالیزارهای برنج و تامین آب روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می گرفته است.

دریاچه عباس آباد بهشهر

در کنار دریاچه، باغ عباس آباد با بریدن تپه ها بصورت پلکانی و مطبق ساخته شده و با درختان انبوه راش ، توسکا، تمشک و بسیاری گونه های دیگر از زیبایی و طراوت خاصی برخوردار است. همچنین در گذشته سازندگان باغ با استفاده از لوله های سفالی فواره های کوچکی ایجاد کرده بودند که به لطف و صفای آن می افزوده است. مجموعه تاریخی عباس آباد با داشتن امکانات تفریحی و اقامتی (مانند قایق سواری ، چایخانه و رستوران)  در کنار جاذبه های طبیعی و تاریخی اش، یکی از بهترین مقصد های طبیعت گردی و گردشگری در سفر به استان مازندران است.

دریاچه عباس آباد ، پاییز

شهرستان بهشهر با دارا بودن بیش از ۱۰ منطقه نمونه گردشگری به ” نگین گردشگری مازندران ” معروف است. چناچه به این منطقه و دریاچه عباس آباد سفر می کنید و فرصت کافی دارید، می توانید از شبه جزیره و تالاب زیبای میانکاله نیز دیدن کنید. تالاب میانکاله یکی از پناهگاه های حیات وحش در کشورمان بوده و از مناسب ترین مکان ها برای برگزاری تورهای پرنده نگری است. از دیگر جاذبه های طبیعت گردی این منطقه می توان به دشت ناز که زیستگاه گوزن زرد ایرانی است اشاره کرد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید دریاچه عباس آباد  کجاست  بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

بیشتر ببینید :

طبیعت پاییزی دریاچه عباس آباد

دریاچه عباس آباد
دریاچه عباس آباد
دریاچه عباس آباد بهشهر

به هیچ عنوان اتوموبیل خود را در حاشیه دریاچه پارک نکنید. چند باری اتفاق افتاده است که در اثر لغزش زمین و یا فراموش کردن رعایت نکات ایمنی، شب هنگام اتوموبیل به دریاچه وارد شده و این حادثه خسارات جانی و مالی به بار آورده است. کاروان از شما می خواهد تا در صورت نیاز، آتش را در محل های از پیش مشخص شده روشن کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی 

استان مازندران ، ۹ کیلومتری جنوب شرقی بهشهر. در ارتفاع ۴۰۰ متری از سطح دریا.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

یک روز و نیم زمان برای این سفر کافی خواهد بود.

مسیر دریاچه عباس آباد بهشهر :

از تهران وارد جاده هراز شده و به سمت آمل حرکت کنید. در کمربندی آمل یک خروجی در سمت راستتان قرار دارد که به سمت بابل ، قائم شهر و ساری می رود. وارد این خروجی شوید و مسیر را ادامه دهید تا بعد از ساری به بهشهر برسید. در ورودی بهشهر وارد بلوار هاشمی نژاد شده و مسیر را ادامه دهید تا به بلوار امام رضا برسید. در بلوار امام رضا نرسیده به هتل عباسپور ، ورودی جاده عباس آباد در سمت راست شما قرار دارد. وارد جاده شده و با عبور از رستوران قصر، مسیر را ادامه دهید. در انتهای مسیر یک خروجی در سمت راست قرار دارد که مستقیم به دریاچه عباس می رود. در صورتی که مسیر را ادامه دهید به تالار و رستوران هشت بهشت می رسید و می توانید از آنجا پیاده به سمت دریاچه بروید.

بهترین زمان برای سفر به دریاچه عباس آباد :

محدودیتی ندارد اما بهترین زمان از نظر آب و هوایی فصل بهار است. در پاییز هوا کمی سرد خواهد بود اما منظره ای بسیار زیبا دارد.

درجه سختی:

ساده (۴ از ۱۰) .

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

لباس گرم. بادگیر. کفش پیاده روی ، یک  وعده غذایی سبک. کوله پشتی یک روزه. آب آشامیدنی .

نیاز به مجوز قانونی:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر

احتمال گم شدن:

خیر

 

برای مشاهده مسیر دسترسی به دریاچه عباس آباد روی نقشه، روی عکس زیر کلیک کنید.

نقشه GPS و مسیر دسترسی دریاچه عباس آباد روی نقشه