[تعداد: 120    میانگین: 2.7/5]

به دریاچه میانشه که سفر می کنید مسحور آرامش و سکوت آن می شوید. دریاچه با تمام کوچکی اش آینه ی تمام قدی است از تمام زیبایی هایی که طبیعتی بکر می تواند در خود جای دهد. گه گاه که هنگام صبح مه رقیقی روی سطح آب پرسه می زند و صدای آواز پرندگان به آرامی به گوش می رسد، آرامش آن دوچندان می شود. دریاچه میانشه همیشه زیبا و دیدنی ست اما پاییز آن چیز دیگری ست. توفان رنگ و رنگ است که برپا در دیده می کند، منظره ای ست که به سختی می توان از آن چشم برداشت.

دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است و از این رو آن را دریاچه چورت نیز می نامند. این دریاچه ی جوان، قریب به صد سال پیش متولد شده است. زلزله و رانش زمین در سال ۱۳۱۸ خورشیدی مسیر دریا شدن را بر چشمه ها می بندد. اما چشمه ها پشت تلی از خاک، دریاچه‌ای به غایت زیبا می شوند و در میان کوه‌های اخرایی و تاش‌هایی از هزارها رنگ پاییزی یکی از بدیع ترین جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی استان مازندران را بوجود می آورند.

نمای کامل دریاچه چورت

دریاچه چورت ( یا میانشه ) به وسعت دو و نیم هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله ی ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندزان واقع شده است. در فاصله ۸۰ کیلومتری این دریاچه، حوضچه های پلکانی باداب سورت قرار دارند که از جاذبه های بی نظیر گردشگری و طبیعت گردی استان مازندران بوده و به عنوان دومین میراث طبیعی ایران، پس از قله دماوند، در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

طبیعت پاییزی دریاچه چورت

در فصل‌های گرم با پایین رفتن سطح آب درخت‌هایی که پیش از این در محل شکل گیری دریاچه قرارداشتند آرام آرام سر از آب بیرون آورده و منظره ای سحر آمیز، زیبا و تکرار ناشدنی پدید می آورند. اگر حال و هوای پیاده روی در جنگل داشتید شک نکنید که قدم زدن در جنگل های انبوه اطراف دریاچه خاطره ای فراموش ناشدنی برایتان رقم خواهد زد.

طبیعت زیبای پاییزی در مسیر دریاچه چورت

عبور از مسیر رسیدن به  دریاچه چورت خودش می تواند به اندازه گشت و گذار در کنار دریاچه لذت بخش باشد. سرشار است از رنگ و زیبایی و هوایی بی نظیر. بلاخص اگر از روستا تا دریاچه را با نیسان بروید هم کلی می خندید و هم هوایی پاک را استشمام می کنید. اما پیش  از آغاز سفرتان به سمت دریاچه، بویژه اگر قصد اقامت شبانه در اطراف آن را دارید، حتما از وضعیت آب و هوایی اطلاع کسب کنید چرا که هنگام بارندگی مسیر گل آلود می تواند مشکلات زیادی برایتان ایجاد کند.

به شما توصیه می کنیم که از شنا کردن در دریاچه خودداری کنید و درصورتی که در دریاچه شنا می کنید حتماً به این نکته توجه داشته باشید که اطراف و حتی کف دریاچه را پوشش گیاهی جنگلی شامل درخت و بوته در برگرفته است.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید دریاچه چورت کجاست بخش “  اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ”  در همین صفحه را بخوانید.

کنده های سر برآورده از آب دریاچه چورت
پاییز در دریاچه چورت
دریاچه چورت

کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این مکان خودداری کنید و در صورت نیاز، آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است استفاده کنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی

استان مازندران، حدفاصل ساری تا کیاسر. ۳۵۰  کیلومتری تهران و در ۵۰ کیلومتری بخش چهاردانگه شهرستان ساری.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای این سفر یک روز وقت کافی است اما چنانچه فرصت دارید برای سفری دو روزه برنامه ریزی کنید.

بین ۶ تا ۸ ساعت رانندگی  خواهید داشت. مسافت کمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را نیز می بایست پیاده طی کنید.

چطور به دریاچه میانشه (چورت) برسیم:

برای رسیدن به این دریاچه از ساری، پس از طی حدود ۲۳ کیلومتر به سمت جنوب و روستای تاکام، بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. این مسیر را حدود ۱۵ کیلومتر ادامه دهید تا به روستا برسید. فاصله روستا تا دریاچه حدود ۱۰ کیلومتر است و از مسیرهای مختلفی می توانید برای رسیدن به آن وجود دارد. برای عبور از این مسیرها می توانید از راهنمایان محلی کمک بگیرید. همچنین می توانید این مسیر را با استفاده از نیسان، که به راحتی در روستا پیدا می شود، پشت سر بگذارید.

بهترین زمان برای سفر:

دریاچه میانشه (چورت) همیشه زیباست. اما بهار و نیمه اول پاییز بهترین زمان برای سفر به آن است.

درجه سختی:

ساده.

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

اگر برای نحستین بار به دریاچه میانشه سفر می کنید حتما به راهنمایی محلی نیاز خواهید داشت. آب، غذا، لباس گرم و مقاوم در برابر نفوذ آب، جی پی اس، چادر برای اقامت شبانه و کیسه خواب همراه ببرید.

نیاز به مجوز قانونی:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر

احتمال گم شدن:

کم