[تعداد: 142    میانگین: 2.5/5]

الموت منطقه ایست درشمال شرقی استان قزوین که بخش بزرگی از این استان را در قالب دو بخش ” الموت ” ( به مرکزیت شهر معلم کلایه ) و بخش ” رودبار شهرستان ” ( به مرکزیت شهر رازمین ) در خود جای داده است. منطقه  الموت در دامنه کوه های سر به فلک کشیده البرز مرکزی و در حاشیه دره بزرگ شاهرود قرار دارد.

این سرزمین کهن و افسانه ای، در طول تاریخ فراز و فرودهای تاریخی بسیاری به خود دیده که به نام اسماعیلیان و بویژه حسن صباح اوجی دیگر یافته و همواره مورد توجه گردشگران ، جهانگردان و پژوهشگران بسیار بوده است. بقایای قلعه شیرکوه ، قلعه لمبسر ، نویزر شاه ، ایلان سپید ، قلادوش و بسیاری قلعه های دیگر در کنار طبیعت بکر و چشم اندازهای زیبای رود گرمارود ، اندجرود و رود الموت و نینه رود ( که همگی به شاهرود می ریزند ) جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری برای منطقه و استان قزوین فراهم آورده اند. جاذبه هایی با شکوه و به غایت زیبا.

عسل طبیعی الموت
دژهای کهن
نمای الموت از فراز قلعه ها
جاذبه های گردشگری قزوین

جاذبه های گردشگری الموت قزوین

درخت چنار خونبار زر آباد ، غار حاجت خانه اکوجان ، آرامگاه های سنگی شاه کوه و حسن آباد و بیش از ۳۰ بنای مذهبی تاریخی دیگر را نیز باید به آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری الموت افزود. الموت با طبیعت بکر و آیینهای مردمان صمیمی اش، می تواند مقصدی بسیار جذاب برای گردشگران علاقمند به تاریخ، طبیعت و فرهنگ کشورمان باشد.

ــ قلعه الموت

قلعه الموت در تاریخ این سرزمین نقش بسیار مهم و پررنگی داشته است و سالها از دژهای مهم اسماعیلیان و مرکز فرمانروایی آنان بوده است. این قلعه در شمال روستای گازرخان و در سال ۲۲۶ هجری قمری به دست حسن بن زید علوی بنا شد و در شب چهارشنبه ششم رجب ۴۸۳ هجری قمری به تصرف حسن صباح درآمد. خندق های سنگی و پرتگاه های رعب انگیز گرداگرد قلعه، کانال ها و سیستم پیچیده آبرسانی و انبارهای متعدد ذخیره آب و آذوقه، می توانسته مردمان داخل قلعه را در برابر هجوم هر بیگانه ای تا ماهها ایمن نگه دارد. 

آسمان ویرانه های الموت

ــ قلعه نویزر شاه

این قلعه ی باستانی، در شمال آبادی گرمارود بنا شده و دژی مستحکم و تسخیر ناپذیر بوده است. از این قلعه دیواره ها، اتاق ها و مخازن آن هنوز پابرجاست.

ــ قلعه لمبسر

لمبسر در سه کیلومتری شمال شرقی شهر رازمیان قرار دارد و مستحکم ترین و بزرگترین دژ در منطقه ی الموت بوده و تاریخ ساخت آن به پیش از اسلام باز می گردد. کیا بزرگ امید در سال ۴۸۹ این قلعه را به تصرف خود درآورده و پس از بازسازی شروع به توسعه آن کرد. مخازن بزرگ آب و غلات، دیواره های دو لایه سنگی در جبهه شرقی، دروازه های ورودی در شمال و جنوب قلعه و اختلاف  ارتفاع ۱۵۰ متری آن، برج های متعدد نگهبانی و سیستم شگفت آور آبرسانی این قلعه را از دیگر دژها ممتاز کرده است.

بقایای قلعه لمبسر

ــ قلعه شیرکوه

در محل تلاقی رود الموت و طالقان رود ساخته شده و در نزدیکی روستای باغدشت قرار دارد. این قلعه که گلوگاهی برای رویارویی با مهاجمان به شمار می آمده، دسترسی بسیار دشواری دارد، دره های عمیق گرداگرد قلعه،برج های بلند دیده بانی، هشت مخزن بسیار بزرگ ذخیره آب و آذوقه، تنور بزرگ سنگی و قلعه ایذایی برجک در نزدیکی دژ اصلی از ویژگی های قلعه شیر کوه است.

ــ آرامگاه سنگی حسن آباد و کاروانسرای سنگی پیچ بن

این دو بنای تاریخی نیز از جمله آثار مهم منطقه الموت به شمار می روند. آرامگاه سنگی حسن آباد که متعلق به دوره ساسانی است بر فراز تپه ای مشرف به روستای حسن آباد قرار دارد. کاروانسرای سنگی پیچ بن نیز در عصر صفوی بنا شده و در نزدیکی آخرین روستای الموت و بر سر راه قدیمی قزوین – تنکابن واقع شده است.

از دیگر جاذبه های گردشگری تاریخی الموت می توان به دژهای شمس کلایه (در شمال شهری به همین نام) دژ قسطین لار (در غرب روستای قسطین لار) و قلعه زرکندو اشاره کرد که هرکدام با شگفتی های خاص خودش، روایتگر تاریخ پر رمز و راز و پر تلاطم این منطقه و یاد آور ازخودگذشتگی های مردمانش است.

آرامگاه سنگی حسن آباد
دریاچه اوان الموت

ــ جاذبه های طبیعت گردی الموت

ــ دریاچه اوان

الموت جاذبه های طبیعت گردی بسیاری دارد اما شاید شناخته شده ترین آنها دریاچه اوان باشد. این دریاچه ی زیبا با محیط پیرامون باصفایش و در مساحتی حدود هفت هکتار در هفتاد کیلومتری قزوین و همچون نگینی میان چهار حلقه روستای اوان ، وربن ، زوار دشت و زر آباد قرار دارد. آب دریاچه اوان از چشمه های درون جوش دریاچه تامین می شود. چشم انداز این دریاچه با درختان دست کاشت و گیاهان رسته در بیرون و درون آن، بی نهایت لطیف و ساده است. کل و بز، پلنگ، خرس، روباه، شغال، گرگ، انواع عقاب، کبک و ماهی ها و … حیات وحش این حوزه آبخیز را تشکیل می دهند.

الموت در کنار دریاچه ی شناخته شده ی اوان ، چشمه سارهای جوشان و غارهای باستانی و طبیعی زیادی در خود دارد که از دیگر جاذبه های طبیعت گردی منطقه به شمار می آیند.

– غار ولی با قدمتی ۲۵۰ میلیون ساله که در پنج کیلومتری جنوب غربی روستای گشنه رود قرار دارد و از یک تالار اصلی و چند تالار فرعی برخوردار است.

– غار حاجت خانه : نقاشی های روی دیواره ها نشان می دهد که در گذشته های دور این غار محل زندگی انسان بوده است. غار حاجت خانه در پنج کیلومتری شمال روستای آکوجان قرار دارد.

– غار سفید آب : زمین شناسان عمر این غار را تا ۲۹۰ میلیون سال تخمین می زنند. این غار با دهلیزهایی عمودی و چاه روهای فراوان در پنج کیلومتری روستایی به نام سفید آب قرار دارد.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

– سرچشمه خار رود : در شمال روستای رشکین قرار دارد و چشمه های متعدد آب از دل صخره های عظیم جاری می شوند و با پیوستن به یکدیگر خاررود را تشکیل می دهند.

– سرچشمه نینه رود : از میان سنگ ها و صخره های شمال روستای ویار ، آبی فراوان جاری است. این سرچشمه بسیار زیبا از شگفتی های طبیعت الموت محسوب می شود.

دره الموت
دریاچه اوان الموت
دره الموت

– گردشگری فرهنگی و روستایی

– تیرماه سیزه

تیرماه سیزه در واقع همان جشن تیرگان ایران باستان است که در سیزدهمین روز تیرماه با دعوت کردن کسی که او را خوش قدم می دانند برگزار می شود. شال اندازی و افشاندن آب به یکدیگر از جمله مراسم این جشن است. در گیلان نیز جشنی با نامی مشابه همین نام برکزار می شود که با امیر خوانی و موسیقی همراه است. این جشن یکی از برنامه های پرطرفدار در اقامتگاه بوم گردی گیله بوم است.

– جشن فندق چین

استان قزوین پس از گیلان دومین تولید کننده عمده فندق محسوب می شود. جشن فندق چین یکی از مراسم به یاد ماندنی، پر نشاط و زیبای منطقه است که در واپسین هفته مرداد در باغستان های سرسبز بخش رودبار شهرستان برگزار می گردد. در این آیین علاوه بر ارائه موسیقی محلی و فولکولوریک، لافند بازی، آتش بازی، ورزش های بومی و دیدار از جاذبه های طبیعی انجام می پذیرد. همچنین صعود سراسری شورانگیزی به قلعه تاریخی لمبسر انجام می شود که حال و هوای بسیار جالبی دارد. در حاشیه این جشن، فروش محصولات محلی و صنایع دستی در بازارچه های ویژه رونق فراوانی دارد.

جشن فندق چین الموت

– سوغات و صنایع دستی

کارگاه های خانگی جایگاه برجسته ای در اقتصاد و معیشت مردم الموت دارد و با توجه به غنای منطقه در تامین مواد و مصالح مورد نیاز صنایع دستی، آثار زنان هنزمند روستاهای الموت بسیار زیبا و مرغوب هستند. پارچه های دست باف، چادر شب، صوف بافی، گلیم، جاجیم، پن بافی، و … در کنار محصولات چوبی از جمله صنایع دستی الموت به شمار می روند.