روستای هرانده ، دهکده ای ست سرسبز و خرم واقع در دره ای به همین نام که رودخانه ی پرآب نمرود از آن می گذرد. این منطقه با نهرها و رودهای پرآب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ های باصفا و چشم اندازهای زیبایش از دشت و کوه های اطرف، دارای جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می رود.

روستای هرانده ، دهکده ای ست سرسبز و خرم واقع در دره ای به همین نام که رودخانه ی پرآب نمرود از آن می گذرد. این منطقه با نهرها و رودهای پرآب، با درختان بلند تبریزی و کوچه باغ های باصفا و چشم اندازهای زیبایش از دشت و کوه های اطرف، دارای جاذبه های طبیعت گردی و گردشگری بسیاری است و با توجه به فاصله ی کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب ترین گزینه ها برای گردشگران و طبیعت گردان به شمار می رود.

در نزدیکی این  روستای خوش آب و هوا، غاری باستانی و زیبا به نام غار بورنیک وجود دارد. غار بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و مسیر رسیدن به آن یک کوهپیمایی نه چندان ساده است که حدود ۱ ساعت و نیم به طول می انجامد و از زیبایی های طبیعی سرشار است. این غار با سنگ ها و ساختارهای زیبای قندیلی و کلم شکل اش، بسیار زیبا و دیدنی است و از منظر زمین شناسی و زیبایی کمتر غاری مشابه آن در کشورمان می توان پیداکرد.

غار بورنیک ، شعاع نور در ورودی غار

واژه ی بورنیک به معنی محل امن و جان پناه است. این غار در دوران پیش از تاریخ بعنوان محلی برای زندگی و بعدترها بعنوان پناهگاه در مواقع خطر  استفاده می شده است. داخل غار، اگر کمی سکوت کنید، صدای چکیدن قطره های آب را می شنوید که طنینی ست پر رمز و راز که آدمی را به عمق طبیعت و خویشتن پیوند می زند. بر دهانه ی غار بورنیک که بایستید خیلی راحت می توانید انسان هایی را که هزاران سال قبل به همین چشم انداز خیره می شدند تصور کنید.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

سفر به روستای هرانده و غار بورنیک سفری ماجراجویانه و خاطره انگیز است. از دیگر جاذبه های گردشگری این منطقه می توان به برج دیده بانی متعلق به قرون ۴ و ۵ هجری اشاره کرد. همچنین این روستا محل عبور و اتراق گاه ایل الیکایی و ایل اصانلو در فصل تابستان است که تماشای زندگی صاف و ساده ی آنان بسیار لذت بخش است.

روستای هرانده

در نزدیکی روستای هرانده و غار بورنیک ، دشت آزو و روستای نوا قرار دارد که از مناطق بسیار زیبا و بکر سرزمینمان است و اگر فرصت کافی دارید می توانید به آن نیز سفر کنید. برای دانستن همه چیز درباره دشت آزو و روستای نوا می توانید اینجا کلیک کنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید روستای هرانده و غار بورنیک کجاست بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

بیشتر بخوانید و ببینید:

سفر به سی هزار سال قبل ، غار بورنیک

لوازم ضروری

کفش کوه پیمایی سبک، کوله پشتی یک روزه کوچک و زیر انداز انفرادی، لباس مناسب طبیعت گردی ، کاپشن باد گیر ولباس گرم اضافه، هدلمپ به همراه باطری اضافه، قمقمه آب(پر شده)، لیوان شخصی، یک وعده ناهار قابل حمل، داروی مصرفی شخصی .

دستکش نخی معمولی یا (دستکش کتانی کارگری که به راحتی میتوانید از ابزار فروشی های محله تان تهیه نمائید) برای داخل غار، پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، پانچو، کلاه و عینک آفتابی، دوربین عکاسی، فلاسک کوچک چای(پر شده)، زیر انداز کوچک شخصی .

 

مسیر روستای هرانده به غار بورنیک
مسیر روستای هرانده به غار بورنیک
غار بورنیک

کاروان از شما می خواهد در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید. آتش را در محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است برپا کنید. غار بورنیک در فهرست آثار ملی و طبیعی به ثبت رسیده است، از نوشتن بر روی دیواره ها خودداری کنید و اگر با چنین مواردی مواجه شدید با یاد آوری ارزش این میراث طبیعی به دیگر گردشگران در حفظ آن بکوشید.

[تعداد: 35    میانگین: 2.8/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان تهران، ۱۵ کیلومتری جنوب غرب فیروزکوه ، ۱۳۰ کیلومتری شرق تهران .

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای سفر به هرانده و غار بورنیک یک روز زمان کافی ست.

چطور به روستای هرانده و غار بورنیک برسیم:

در حرکت از تهران، وارد اتوبان بابایی شده  و در انتهای اتوبان وارد جاده دماوند یا آزاد راه تهران پردیس شوید. نرسیده به بومهن وارد مسیر کمربندی در سمت راست شده و جاده فیروز کوه را در پیش بگیرید. ۱۲ کیلومتر قبل از فیروز کوه تابلوی خروجی روستای هرانده را در سمت راست خود می بینید.

غار  زیبا و تاریخی بورنیک در ۶ کیلومتری جنوب روستای هرانده واقع شده و از روستا تا غار حدود ۱ ساعت و نیم کوهپیمایینیمه سبک پیش رو دارید.

بهترین زمان برای سفر به روستای هرانده و عار بورنیک :

روستای هرانده همیشه، بویژه در بهار و پاییز زیباست و طبیعتی فرح بخش دارد.. اما توصیه می کنیم در صورت نداشتن تجربه در غارنوردی در زمستان به غار وارد نشوید و در پیش روی به داخل غار محتاطانه عمل کنید.

درجه سختی:

متوسط به بالا: ۶ از ۱۰

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

کفش کوهپیمایی، هد لامپ، کوله یک روزه، یک یا دو وعده غذایی سبک، آب آشامیدنی و قمقمه. برای بازدید از غار از راهنمایان محلی کمک بگیرید و حتما لباس گرم به همراه داشته باشید.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

خیر.

خطر گم شدن:

کم. در صورت اقدام به غار نوردی.

نوع اقامت:

چادر