هرکس که تنها یک بار به کویر سفر کرده باشد خوب می داند که با نگاه به افق بی کران کویر هر قلبی آرام می گیرد. تماشای کویر، زندگی در لحظات جاری اکنون است. در سفر به کویر، خالی از افسوس هرگذشته و نگرانی برای آینده، آرامشی خاص بر تن و جان هر گردشگر و طبیعتگردی حاکم می شود. کویر افسونی ست که هرگز رهایتان نخواهد کرد؛ و در میان تمام جاذبه های کویری ایران، کویر مصر یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی برای دوستداران این زیبایی ِ بی حد و حصر است.

هرکس که تنها یک بار به کویر سفر کرده باشد خوب می داند که با نگاه به افق بی کران کویر هر قلبی آرام می گیرد. تماشای کویر، زندگی در لحظات جاری اکنون است. در سفر به کویر، خالی از افسوس هرگذشته و نگرانی برای آینده، آرامشی خاص بر تن و جان هر گردشگر و طبیعتگردی حاکم می شود. کویر افسونی ست که هرگز رهایتان نخواهد کرد؛ و در میان تمام جاذبه های کویری ایران، کویر مصر یکی از بهترین مقصدهای گردشگری و طبیعت گردی برای دوستداران این زیبایی ِ بی حد و حصر است.

کویر مصر نام خود را از روستایی ساده و بی آلایش به همین نام که در نزدیکی آن قرار دارد گرفته است. این روستای کوچک، تنها ۱۸۰ نفر جمعیت دارد و در ۵۵ کیلومتری شهرستان خور از توابع استان اصفهان واقع شده است. خانه های روستا در اوج سادگی و درست مانند خانه های سایر نقاط کویری ایران ساخته شده اند؛ دیوارهای کاه گلی، سقف های گنبدی و درهای چوبی که هرکدام هماهنگی خاصی با طبیعت کویر دارند. در کنار هرخانه طویله کوچی قرار دارد که اهالی، در آن ها بوقلمون و بز و گاهی شتر نگه داری می کنند.

 

کویر مصر

راه رفتن با پای برهنه بر شن های گرم و نرم کویر بی اندازه فرح بخش است. هنگام غروب، وقتی که آرام آرام تابش خورشید بر رمل ها کم می شود، کویر به دریایی مواج شبیه می شود و بر شکوه آن مدام افزوده می شود. با فرارسیدن شب، هزاران هزار ستاره طلوع می کنند و تماشای آسمان خیره کننده کویر هر گردشگری را مات و مبهوت خویش می کند و آدمی را به عمق هستی پیوند می زند. کویر مصر محلی مناسب برای برگزاری تورهای ستاره نگری یا آستروتوریسم است.

اما سفر به کویر آنقدرها هم خالی از شوخی و خنده نیست، سُر خوردن و غلت از بالای رمل ها آنقدر لذت بخش و هیجان انگیز است که نگو و نپرس. می توانید بر شترهای محلی ها هم سوار شده و گشتی در کویر بزنید.

نخل های کویر مصر

از دیگر زیبایی ها و جاذبه های گردشگری و طبیعت گردی این منطقه می توان به نخلستان و نیزار روستای مصر ، روستای گرمه ، پلیگونهای دریاچه نمک، چال سلکنون و همچنین تخت عباسی اشاره کرد. چال سلکنون گودالی وسیع است که در اثر سیل در این منطقه ایجاد شده و تخت به محل هایی گفته می شود که نسبت به اطراف خود ارتفاع بیشتری دارد و سطح آن صاف است و ایستادن بر آن ها چشم اندازی بی نظیر از رمل های طلایی پیش رویتان می گشاید.

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

کویر زیستگاه حیواناتی ست که اصرار به ماندن در جایی دارند که زندگی در آن ممکن نیست. زاغ بور که تنها در مناطق کویری ایران یافت می شود، گربه شنی و روباه شنی که یکی از زیباترین مخلوقات در حیات وحش است. خرگوش، دو پا مسواکی (دو پا کانگرویی)، درختان قیچ، گون و نخل ها؛ ممکن است در نگاه اول این طور به نظر نیاید، اما کویر از زندگی سرشار است و در آن جنب و جوشی همیشگی برپاست.

کویر مصر در کنار کویر مرنجاب ، در فهرست اولین انتخاب های گردشگران برای سفر به مناطق کویری است.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید کویر مصر  کجاست بخش “ اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

بیشتر بخوانید و ببینید:

کویر مصر ، خبرگزاری مهر  ، جزیره ای میان شن های روان ، وبگاه روستای مصر گزارش تصویری

لوازم ضروری

کارت شناسایی، دارو و لوازم شخصی، حوله، لیوان، قاشق، چنگال، کفش پیاده‌روی، کوله یک‌روزه، زیرانداز انفرادیپ، چراغ قوه (HeadLamp)، لباس گرم، بادگیر، ملحفه

 پشت گردنی بادی برای استراحت داخل ماشین، کلاه و عینک آفتابی، دوربین عکاسی.

 

طلوع در کویر مصر
کویر مصر
کویر مصر

طبیعت کویر برخلاف ظاهر سختی که دارد بسیار آسیب پذیر است. کاروان از شما می خواهد برای روشن کردن آتش به هیچ عنوان اقدام به شکستن شاخه های تکیده ی درختان منطقه نکنید. اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 28    میانگین: 2.9/5]

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان اصفهان، ۵۵ کیلومتری شهرستان خور

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای سفر به کویر مصر و روستای مصر به دو روز و نیم تا سه روز زمان نیاز دارید.

چطور به روستا و کویر مصر برسیم:

در حرکت از تهران تا کویر مصر حدود ۱۰ ساعت رانندگی در پیش دارید. می بایست از اتوبان بعثت وارد جاده پاکدشت و ورامین شده و به سمت سمنان حرکت کنید. نرسیده به سمنان و بعد از خروجی پمپ بنزین، در سمت راستتان یک خروجی هست که به بلوار خرمشهر و بزرگراه حکیم الهی وارد می شود. با ادامه مسیر در بلوار خرمشهر و عبور از تقاطع خیابان پیروزی به جاده سمنان-سر کویر می رسید. جاده را ادامه دهید. پس از رستوران معلمان به یک دو راهی می رسید. دوراهی را به سمت راست بپیچید. جاده را ادامه دهید تا به جندق برسید. با عبور از جندق به یک دو راهی می رسید. به سمت چپ بپیچید و وارد مسیری شوید که به چاه ملک می رود. بعد از فرخی به یک دوراهی دیگر می رسید که می بایست در آن به سمت چپ بپیچید. ادامه مسیر شما را به روستای مصر می رساند.

بهترین زمان برای سفر به روستا و کویر مصر :

آبان ماه تا فروردین.

درجه سختی:

نسبتا ساده: ۴ از ۱۰

تجهیزات و موارد مورد نیاز سفر:

جی پی اس به همراه داشته باشید و یا حتما از راهنمایان محلی کمک بگیرید. کفش پباده روی، آب آشامیدنی، زیرانداز، چراغ قو، یک یا دو وعده غذای سبک و ماندگار برای سفرتان به دل کویر، بادگیر، مواد مغذی سبک مانند مغز بادام. کرم ضد آفتاب و عینک آفتابی.

نیاز به مجوز برای بازدید:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

کم. مراقب گزنده ها باشید (مخصوصا در فصول گرم)

خطر گم شدن:

وجود دارد