[تعداد: 33    میانگین: 2.8/5]

خاموش و مطمئن، شبانه روز نشسته به تماشای افق های بی کران. کلوت بی حد و حصر آرام است. آن قدر که نمی توان به آن حسادت نکرد. در سرزمین کلوت ها باد نرمی در گوش زمزمه می کند و آدمی را به تماشای وقار کویر لوت می خواند. هنگامه ی طلوع و یا غروب که در میان کلوت ها باشید محال است چیزی جز از تحسین چنین شگفتی ای به ذهنتان خطور کند. آفتاب که رو به غروب می گذارد، آرام آرام ستاره ها پیدا می شوند تا پهنه ی سیاه آسمان را به زیباترین تصویر در دنیا بدل کنند. هنگامه ی شب خیلی ساده می توان در آسمان شهر کلوت ها غرق شد و دسته دسته ستاره چید. بر بلندای این کلوت ها که بایستید واقعیت و خیال در هم می آمیزند، زمان و مکان گم می شوند و تجربه ای عمیق و فراموش ناشدنی را رقم می زنند.

کرمان در کنار آثار تاریخی اش جاذبه های اکورتوریسم بسیاری دارد. نبکاها، جنگلهای انبوه بافت و رابر، ارتفاعات مملو از گل لاله و گلزار در شهرستان بردسیر، دره مدیترانیه ای دلفارد در جنوب استان تا جنگلهای کهور. اما کلوت های شهداد از شگفتی ها و مهمترین جاذبه گردشگری و طبیعت گردی در این استان هستند که وقتی از دور به آن ها می نگرید، شهری باستانی و متروک را یاد آور می شوند.

کلوت شهداد مانند ویرانه های شهری باستانی

کلوت ها آثاری بسیار شگفت هستند؛ واژه کلوت از دو بخش ” کل ” و ” لوت ” تشکیل شده است، ” کل ” به معنای شهر و آبادی بوده و ” لوت ” همان کویر لوت است. وقتی برای نخستین بار از این منطقه عبور می کنید و چشمتان به کلوت ها می افتد  احساس می کنید که انسان در ساخت و ساز آن ها نقش داشته است اما در واقع کلوت ها که در اصطلاح علمی به آن ها یاردانگ گفته می شود، سازه هایی هستند که به دست طبیعت ساخته شده اند. به زبان ساده، باد و آب مهمترین عوامل در شکل گیری کلوت ها هستند. سنگ بستر کلوت ها در برابر بادهای شنی و ماسه ای دچار فرسایش شده و عناصر سست  آن تحت فشار و تلاطم باد در گذر زمان فرو ریخته و کلوت ها آهسته آهسته شکل می گیرند. از این منظر کلوت ها که از مهمترین جاذبه های ژئوتوریسم به حساب می آیند، در حقیقت آثاری باستانی اند .

کلوت شهداد - فرید ثانی

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

در قلب کویر لوت رودی موسوم به ” رود شور ” جاری است. رودی که از کوه‌های شمال غرب بیرجند سرچشمه می گیرد. این رود که از شورترین آب‌های جهان است وبیشترین املاح معدنی را در خود نهفته دارد، پس از طی مسافت تقریبی ۲۰۰ کیلومتر به سمت جنوب شرق، در نزدیکی شهداد و در منطقه ای به نام چاله‌معدن نمک، که محلی‌ها آن را گود نمک می‌نامند، آرام می گیرد. شش‌ضلعی‌های نمکی ِ ایجاد شده در اطراف دریاچه نمکی یکی دیگر از جاذبه‌های طبیعی کویر لوت است. وجود این رودخانه نقش مهمی در استحکام نسبی و پایداری کلوتها دارد.

بر کرانه های رود کال شور یا در میان کلوت ها،  هرکجای کویر که باشید، آسمان شب خیره کننده و دیدنی است. با احداث کمپ شهداد، که در حقیقت هتلی “میلیون ها ستاره” است، امکان اقامت شبانه برای گردشگرانی که به شهر کلوتها می آیند فراهم شده است تا در کنار تمام زیبایی های آن بتوانند از تماشای آسمانی آکنده از قطرات نور لذت ببرند. این کمپ کویری مجموعه ای است از۴۰ آلاچیق همه که از مصالح طبیعی ساخته شده اند و تنها کمپ کویری دشت لوت بوده و  در ۲۰ کیلومتری شهداد در مسیر نهبندان و در آخرین نقطه‌هایی که زندگی  ادامه دارد واقع شده است. کمپ به صورت شمالی-جنوبی ساخته شده و در بین چندین کلوت قرار گرفته تا از گزند باد و طوفان‌های شن در امان باشد.

شب کویر در شهر کلوت های شهداد

کلوت های شهداد که یکی از شگفت انگیز ترین پدیده های طبیعی در ایران به شمار می روند در استان کرمان و در ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهر باستانی شهداد واقع شده اند. در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال گرد آوری و تنظیم مدارکی است تا بتواند این جاذبه های طبیعی را در لیست میراث جهانی سازما ن یونسکو به ثبت برساند.

یاردانگ یا کلوت در کویر لوت
اکوکمپ شهداد
کلوت شهداد
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی:

استان کرمان، شرق شهر کرمان، ۴۰ کیلومتری شمال شرق شهداد

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای اینکه بتوانید زیبایی های این سفر را درک کنید دست کم به ۳ روز وقت نیاز دارید.

چطور به شهر کلوت ها برسیم:

از تهران سفری ۱۰ ساعته به سمت کرمان خواهید داشت. پس از رسیدن به کرمان می توانید با استفاده از تاکسی به سمت شهداد حرکت کنید. از اینجا به بعد هرگامی که بر می دارید بخشی از برنامه طبیعت گردی تان محسوب می شود. چنانچه قصد دارید در کویر به مقدار قابل توجهی پیشرفت کنید حتما راهنما یا جی پی اس به همراه داشته باشید.

بهترین زمان برای سفر به شهر کلوت ها:

اوایل آذر تا اواسط فروردین

درجه سختی:

نسبتا ساده، اقامت شبانه با حداقل امکانات خواهد بود.

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

حتما به یک راهنما و یا دستگاه جی پی اس نیاز خواهید داشت. چراغ قوه و آب به مقدار زیاد با خود به همراه ببرید. لباس گرم و مقاوم در برابر آب. موارد مورد نیاز را یا از قبل به همراه داشته باشید و یا در ایتدای سفر تهیه کنید چرا که پس از شروع کویر گردی هیچگونه محلی برای خرید کردن نخواهید یافت.

نیاز به مجوز برای بازدید:

خیر.

خطر حمله حیوانات:

وجود دارد. در فصول گرم امکان مواجه شدن با حیواناتی مثل مار و عقرب

خطر گم شدن:

وجود دارد.