[تعداد: 141    میانگین: 2.7/5]

نیمی سپید، نیمی سبز؛ دشت کوه روبار ( کوهروبار ) میعادگاه سبزه زار است و ابرها. مه پرسه زنان از بالای تپه های پیرامون و از لا به لای درختان با طراوت، فرود می آید و کلبه های چوبی ساده ای را که سرتاسر دشت پراکنده شده اند غرق خود می کند. روی چمن های خیس که راه می روید و هوای خنک و مه آلود روبار را که نفس می کشید، به طنین چشمه های زلال که گوش می دهید، دلتان می خواهد این سفر هیچ وقت تمام نشود. در اردیبهشت ماه، با رویش گل های کوهی زرد  و آبی، این دشت دوست داشتنی به اوج زیبایی خود می رسد و در پاییز چشم اندازی رویایی از جنگل های اطراف دارد. هیچ کلامی نمی تواند زیبایی این تکه از بهشت را توصیف کند؛ باید سفر کرد و دید.

دشت کوه روبار در ارتفاع ۱۹۰۰ متری از سطح دریا، در استان گیلان و در نزدیکی  دهکده تاریخی ماسوله قراردارد.  این دهکده زیبا با ساختار خاص و پلکانی اش، و با کوه ها، جنگل ها و دشت های بکر و آرامی که پیرامون آن واقع شده اند، هر سال میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی ست. طبیعت خاص ماسوله، این دهکده ی سرشار از لطافت را به یکی از قطب های طبیعت گردی استان گیلان و مقصدهای مورد علاقه کوهنوردان تبدیل کرده است. ماسوله در ۶۰ کیلومتری جنوب غربی شهر رشت واقع شده است و دسترسی به آن نسبتا ساده است و از آنجا تا دشت کوه روبار حدود ۳ ساعت کوهپیمایی نیمه سبک پیش رو دارید.

ماسوله

کوه روبار ( کوهروبار یا کوروبار ) در راستای تقریبی جنوب غربی ماسوله و در مسیر صعود به قله لاسه سر قرار دارد. در مسیر  پیمایش از مناطقی همچون اندره و بیلگاه عبور می کنید و گاه و بیگاه به چشمه هایی بر میخورید که آبی  زلال از آن ها جاریست. مسیر از ماسوله تا قله به شکل پاکوب مشخص است و پر است از زیبایی هایی که هر طبیعت گردی را محو تماشای خود می کند، آن قدر زیباست که چیزی به نام خستگی را هرگز احساس نمی کنید.

دشت کوه روبار ماسوله

با ۱ ساعت و نیم کوهپیمایی و پس از عبور از دشت کوچکی که به دو راهی خلدشت معروف است، به دالان بهشت می رسید. راهرویی زیبا در میان انبوه درختان، که از عطر زندگی پر است و سکوت و آرامشش همیشگی ست. دالان بهشت نامی ست که کوهنوردان برای این منطقه انتخاب کرده اند و به حق برازنده ی چنین منظره ایست. با ادامه مسیر و با عبور از تپه ی کوچکی، ناگهان به کوه روبار می رسید. آرام، ساده، سر سبز، عطر آگین و خنک.

دشت کوه روبار ماسوله

معرفی کامل ۷ مقصد محبوب گردشگری و طبیعت گردی را در مجله الکترونیکی کاروان بخوانید. برای دریافت فرم زیر را پرکنید.

اگر اهل کوهنوردی باشید با رعایت شرایط و داشتن ملزومات، می توانید مسیر را به سمت قله لاسه سر ادامه دهید و با رسیدن به قله، شادی و شعف چنین سفری را دو چندان کنید. قله لاسه سر چیزی در حدود ۲۷۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و در مسیر رسیدن به آن پس از عبور از کوه روبار آنتن دهی شبکه تلفن همراه به شدت کاهش می یابد. بنابراین خواهش می کنیم تنها با رعایت موارد ایمنی اقدام به فتح این قله ی با شکوه کنید.

در انتها، برای اطلاع از مسیر دسترسی و اینکه بدانید دشت کوه روبار کجاست  بخش ” اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه ” در همین صفحه را بخوانید.

چشم اندازی اطراف کوه روبار
نمای پاییزی کلبه ی کوه روبار
کوه روبار در مه

کاروان از شما می خواهد حتی الامکان از روشن کردن آتش در این مکان خودداری کنید. در صورت نیاز، از محل هایی که پیشتر در آن آتش روشن شده است استفاده کنید و قبل از ترک محل نسبت به خاموش بودن آتش اطمینان حاصل کنید. بدون داشتن تجربه کافی، تجهیزات لازم و استفاده از کمک راهنمایان محلی اقدام به کوهپیمایی نکنید. در طول سفر حتما کیسه زباله به همراه داشته باشید و اگر زباله ای روی زمین دیدید حتما نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

ecotourism
hiking foot print

اطلاعات ضروری سفر در یک نگاه

موقعیت جغرافیایی 

استان گیلان ، شصت کیلومتری رشت و در نزدیکی دهکده تاریخی ماسوله. در ارتفاع ۱۹۰۰ از سطح دریا.

مدت سفر زمینی (از تهران و بازگشت به تهران):

برای این سفر یک روز و نیم زمان کافی ست.

چطور به دشت کوه روبار و ماسوله برسیم:

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به ماسوله، در شهر رشت سراغ تقاطع شهدای گمنام را بگیرید و از آنجا وارد جاده ی فومن شوید. با کمی دقت به تابلوها به سادگی به ماسوله می رسید. در ماسوله از محلی ها سراغ مسیر صعود به قله لاسه سر را بگیرید. از ابتدای مسیر کوهپیمایی که در ضلع جنوب غربی ماسوله قرار دارد برای رسیدن به دشت کوه روبار حدود سه ساعت کوهپیمایی در پیش دارید.

بهترین زمان برای سفر:

فصل بهار. این منطقه همیشه و بویژه در پاییز زیباست اما با توجه به کوهستانی بودن آب و هوای منطقه، قبل از سفر در فصول بارندگی از مساعد بودن وضعیت آب و هوایی اطمینان حاصل کنید و لوازم کوهنوردی به همراه داشته باشید.

درجه سختی:

متوسط (۵ از ۱۰) .

تجهیزات و موارد مورد نیاز:

لباس گرم. بادگیر. کفش مناسب کوهپیمایی، چراغ قوه. یک یا دو وعده غذایی سبک بسته به برنامه سفر. کوله پشتی یک روزه. جی پی اس یا کمک گرفتن از راهنمایان محلی.

نیاز به مجوز قانونی:

ندارد

خطر حمله حیوانات:

کم. تاکنون موردی گزارش نشده.

احتمال گم شدن:

کم. در صورت کمک گرفتن از راهنمایان محلی یا مشخص بودن مسیر، خط گم شدن وجود نخواهد داشت.