چیزی در حدود یک ماه با تعطیلات عید و نوروز ۹۵ فاصله داریم و با نزدیکتر شدن به آن بازار بسته های سفر و تورهای نوروزی روز به روز داغ تر می شود. هزینه تورهای داخلی و تورهای خارجی در تعطیلات عید عملا فاصله چندانی با هم ندارند و این موضوع باعث می شود تورهای داخلی  رونق کمتری داشته باشند؛ هرچند تورهای گردشگری خارجی طرفداران مخصوص به خود را داشته باشند.

بسیاری از آژانس های گردشگری از اوایل زمستان شروع به پیش فروش تورهای خود کرده اند و حالا مهلت رزرو تورهای نوروزی رو به اتمام است. بنابر اعلام آژانس های مسافرتی بسیاری از این تور ها با درصدی تخفیف پیش فروش شده اند اما امسال نیز مانند سال های قبل، هزینه بیلت برای پروازهای داخلی و خارجی درست مانند هزینه تورهای گردشگری و طبیعت گردی ، پیش از سال جدید و در آستانه نوروز (با توجه به افزایش تقاضا) افزایش قابل توجهی داشته است.

افزایش قابل توجه و چشمگیر تقاضا برای تورهای داخلی و خارجی در ایام نوروز ، در کنار شرایط آب و هوایی مناسب برای برگزاری تورهای گردشگری و طبیعت گردی باعث شده تا بسیاری از تورهایی که در دیگر ایام سال قیمت مناسبی دارند، بسیار گرانتر شده و خرید آن ها برای همه میسر نباشد. این موضوع برای تورهای خارجی نوروزی نیز صادق است. در این میان سفر با اتوبوس کماکان پرطرفدارترین نوع سفر در تعطیلات عید است چرا که علیرغم طولانی شدن زمان سفر هزینه سفر با استفاده از اتوبوس بسیار پایین تر از هزینه سفر با سایر وسائط نقلیه بویژه هواپیما است و بنابراین ترمینال های مسافربری و پایانه های اتوبوسرانی بین شهری بسیار شلوغ و پر رونق هستند.

برای روشن تر شدن موضوع بد نیست به سوابق افزایش قیمت تورهای خارجی و داخلی در آستانه نوروز نگاهی بیاندازیم. سال گذشته قیمت تور دبی در یک هتل خوب در ایام عادی سال برای ۵ شب اقامت یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و در ایام عید نزدیک به ۴ میلیون تومان بوده است. تورهای داخلی هم به همین منوال، برای مثال تور کیش در ایام نوروز حدود یک و نیم میلیون تومان هزینه داشته در حالی که قیمت آن در ایام عادی تقریبا ۷۰۰ هزار تومان بوده است. یا قیمت تور قشم برای ۳ شب اقامت یک میلیون و ۳۰۰ هزار تومان است اما همین تور در ایام عید با قیمتی بیش از ۲ میلیون تومان بفروش می رسد.

شهرهای گردشگر پذیر ایران مانند مشهد ، شیراز و اصفهان نیز همین طورند. البته بسیاری افراد، بویژه آنهایی که در طول سال به دلایل مختلف مانند نداشتن وقت کافی به سفر نمی روند، این افزایش هزینه ها و پرداخت با قیمت بالاتر را قبول می کنند تا بتوانند تعطیلات نوروزی خود را به خوبی بگذرانند و ابتدای هر سال تلافی تمام سفر نرفتن هایشان در سال گذشته را در بیاورند! بنابراین خیلی ها حاضرند برای تور گردشگری شیراز و ۳ شب اقامت در هتلی ۵ ستاره با کمال میل هزینه ی ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومانی آن را پرداخت کنند و این موضوع طبیعتا برای تور گردشگری اصفهان نیز صادق است.

بنابراین اگر وقتش را دارید و دوست دارید مقرون به صرفه تر سفر کنید، بهترین زمان برای سفر با توجه به شرایط آب و هوایی و قیمت ها ، نیمه ی دوم فروردین تا پایان نیمه اول خرداد ماه است. و در فصول سرد سال نیز از ابتدای پاییز تا پایان نیمه اول اسفند زمان مناسبی برای سفر خواهد بود.

لیست قیمت تورهای نوروزی تورهای داخلی و خارجی مطابق جدول زیر است. البته این قیمت ها حدودی هستند و آژانس های مختلف با توجه با برنامه ها و امکاناتشان ممکن است قیمتهایشان کمی بالاتر یا پایین تر از قیمت های زیر باشد.

تورهای گردشگری داخلی

مقصدمدت اقامتدرجه هتلقیمت تقریبی
شیراز۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۸۴۹ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان
اصفهان۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۲۹۹ هزار تومان تا یک میلیون و۹۴۹ هزار تومان
کرمان۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۶۷۹ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۳۰۰هزار تومان
چابهار۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۷۸۹ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۳۰۰هزار تومان
چغازنبیل۲ شب و ۳روز۴ ستارهیک میلیون و ۶۹۹ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۳۳۹هزار تومان
بندرعباس۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۷۹۹ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومان
قشم۳ شب و ۴روز۳ ستارهیک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون و ۲۰۰هزار تومان
کیش۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۳۲۰ هزار تومان تا یک میلیون و۵۰۰ هزار تومان
تهران۳ شب و ۴روز۵ ستاره۷۸۰ هزار تومان تا یک میلیون ۱۰۰ هزار تومان
مشهد۲ شب و ۳روز۵ ستاره۷۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان
همدان۳ شب و ۴روز۴ ستاره۹۷۹ هزار تومان تا یک میلیون و ۳۹۹ هزار تومان
کرمانشاه۲ شب و ۳روز۴ ستاره۴۲۵ هزار تومان تا ۵۶۵ هزار تومان
تبریز۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان تا یک میلیون و۴۹۵ هزار تومان
سرعین۲ شب و ۳روز۴ ستاره۴۴۰ هزار تومان تا ۵۴۰ هزار تومان
یزد۳ شب و ۴روز۵ ستارهیک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تا یک میلیون و۹۰۰ هزار تومان


حدود قیمت تورهای گردشگری خارجی و تورهای اروپا

مقصدمدت اقامتدرجه هتلقیمت تقریبی
استانبول۶ شب و ۷ روز۵ ستاره۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان
آنتالیا۶ شب و ۷ روز۵ ستاره۳ میلیون و ۶۷۵ هزار تومان
دبی۵ شب و ۶ روز۴ ستاره۳ میلیون و ۵۰ هزار تومان
ارمنستان۵ شب و ۶ روز۳ ستارهیک میلیون و ۹۹۰ هزار تومان
مالزی۷ روز و ۸ شب۴ ستاره۳ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان
پاتایا۷ شب و ۸ روز۴ ستاره۳ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان
چین۷ شب و ۸ روز۴ ستاره۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان
مالدیو۵ شب و ۶ روز۴ ستاره۶ میلیون و ۷۰ هزار تومان
ویتنام۸ شب و ۹ روز۴ ستاره۷ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان
کوشی آداسی۶ شب و ۷ روز۵ ستاره۲ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان
بالی۷ شب و ۸ روز۴ ستاره۷ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان
برزیل۱۴ شب و ۱۵روز۴ ستاره۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان
آفریقای جنوبی۹ شب و ۱۰ روز۴ ستاره۱۳ میلیون و ۹۹۵ هزار تومان
فرانسه۷ شب و ۸ روز۴ ستاره۸ میلیون و ۹۹۰ هزار تومان
استرالیا۱۳ شب و۱۴ روز۴ ستاره۴۲۹۰ دلار+۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان
انگلستان۷ شب و ۸ روز۴ ستاره۲۳۹۰ دلار+۳ میلیون و ۱۹۰ هزار تومان

کاروان از شما می خواهد در طول سفرهای نوروزی ضمن اینکه از سفرتان لذت می برید مراقب محیط زیست و آثار تاریخی سرزمینمان نیز باشید. هرچند احتمال برخورد با اینگونه موارد کم است، اما در صورت مواجهه با کسانی که حرمت آثار تاریخی و زیباییهای طبیعت را نگاه نمی دارند ضمن یاد آوری ارزش میراث طبیعی و تاریخی کشورمان به این افراد، در پاسداری از آنها بکوشید. در طول سفر کیسه زباله به همراه داشته باشید و چنانچه زباله ای روی زمین دیدید نسبت به جمع آوری آن و پاکسازی منطقه اقدام کنید.

[تعداد: 2    میانگین: 5/5]

ecotour